Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1232091
Mina stänkskydd fram på min XC60 tycker jag är för små. Nu med vinterdäcken så stänker det upp längs sidan på bilen fast hjulen står "rakt fram". Jag funderar på om handlaren slängt på någon eftermarknadsmodell eller om dom är så dåliga? Det står inte Volvo längst ner på dom som det gör på dom som sitter bak.
Bilen blir nerstänkt längs hela sidan, backspeglar och sidorutor när det är minsta blött ute. Jag skulle vilja säga att dom är helt värdelösa. Med sommardäcken tyckte jag inte att det stänkte upp lika mycket. Men jag har kanske dåligt minne. Hur upplever ni det på era XC60?
Har Segin 7,5 x 17" med Pirelli 235/65 R17 friktionsdäck. Inga running board.

Någon som har en bra lösning?? (H)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1232261
Då skulle ni se hur det skulle sett ut utan.....
Användarvisningsbild
av Derank
#1232285
så är ju alla bilar konstruerade numera, design, vill man ha stora lappar får man väl beställa nå sparco el liknande, men vem vill åka runt med sånt idag.

lösning: Tvätta el häng dit grytlappar
av dannesk
#1232299
Stänkskydden fram på XC60 är ju löjligt små, dom kunde nog gjort dom betydligt större som t.ex dom som sitter bak. På V70/XC70 som inte är en SUV har betydligt bättre och större skydd fram och på en bil som XC60 som har stora hjul kan man man tycka behöver större skydd. Nån cm bredare och längre hade gjort stor skillnad.
#1232313
dannesk skrev:Stänkskydden fram på XC60 är ju löjligt små, dom kunde nog gjort dom betydligt större som t.ex dom som sitter bak. På V70/XC70 som inte är en SUV har betydligt bättre och större skydd fram och på en bil som XC60 som har stora hjul kan man man tycka behöver större skydd. Nån cm bredare och längre hade gjort stor skillnad.
Ja, en eller kanske två cm bredare i alla fall. Jag tror att just Pirellis vinterdäck suger upp skiten i mönstret och skickar det längs sidan på bilen på ett mycket effektivt sätt. :lol:
Jag upplevde inte detta med sommardäcken. Så jag var in på Volvo och beställde två nya och sedan in på medkondomen och högg två universal i gummi. Ska bygga på lite i sidled och se om det hjälper. Det får då bli vinterstänkskydd. Om det blir bra så lägger jag upp foto och ritning.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1232474
Jag tror att du upplever det som mindre stänk med sommardäcken dels pga mönstret men även smutsen som stänker är ju liksom skitigare nu.
Har du sett ringleden den e ju helt svart numera.
Hur tänker du "bygga" ihop stänkskydden?
Autoexperten har ett lim som är till för att limma gummilister m.m som jag använde till att limma fast listen runt rutan på min V70 och det satt stenhårt.
Limmet är svart och lämpar sig perfekt till stänkskydden om man tänker limma dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1232517
Magnus-B skrev:Jag tror att du upplever det som mindre stänk med sommardäcken dels pga mönstret men även smutsen som stänker är ju liksom skitigare nu.
Har du sett ringleden den e ju helt svart numera.
Hur tänker du "bygga" ihop stänkskydden?
Autoexperten har ett lim som är till för att limma gummilister m.m som jag använde till att limma fast listen runt rutan på min V70 och det satt stenhårt.
Limmet är svart och lämpar sig perfekt till stänkskydden om man tänker limma dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blir att köra upp framhjulen på uppkörning ramper, plocka av sittande stänkskydd och fundera ut något. Jag vill göra dom så små och integrerade som möjligt. Svart lim ligger någonstans i garaget, om det skulle behövas.

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]