Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ankle
#1231982
Hej på er,

Kan det gå att få på en uppsättning 19x8" fälgar med ET38 på en V60 2015?
Det är ju snyggt när hjulen sitter ända ute, men tråkigt om de sitter så långt ut att de tar i.


De 18x8" Ixion som sitter där idag är ET55, men jag noterade att de sitter ganska långt in. Måttade lite innan vinterfälgarna kom på och konstaterade att man nog hade kunnat gå ända ner till ET40 eller ET35 utan att hjulen sticker utanför, men det hade ändå varit intressant och veta vad ni har för uppsättningar så att man inte gör alla misstag själv. :???:

Tänkte ha 235 40 19"-däck på dem.

Det kanske finns en tråd för sånt här? Jag sökte lite, men kunde inte hitta något.

Med vänlig hälsning,
Anders
Användarvisningsbild
av kristianmann
#1232060
Jag kör 20-tums Cratus från XC90 på min V60 och dom är ju 8x20 med ET48 och med 245/35 däck. Dom är väldigt tight fit bak. Kanske 2-3 mm mellan däck och innerskärm med passagerer bak eller lastet trailer monteret. Min är en R-Design men med Polestar performance parts chassis monterat.

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1232180
kristianmann skrev:Jag kör 20-tums Cratus från XC90 på min V60 och dom är ju 8x20 med ET48 och med 245/35 däck. Dom är väldigt tight fit bak. Kanske 2-3 mm mellan däck och innerskärm med passagerer bak eller lastet trailer monteret. Min är en R-Design men med Polestar performance parts chassis monterat.

Mvh,
Kristian
har du någon bild på din kärra med dina 19" hjul på? :)
Ankle skrev:Hej på er,

Kan det gå att få på en uppsättning 19x8" fälgar med ET38 på en V60 2015?
Det är ju snyggt när hjulen sitter ända ute, men tråkigt om de sitter så långt ut att de tar i.


De 18x8" Ixion som sitter där idag är ET55, men jag noterade att de sitter ganska långt in. Måttade lite innan vinterfälgarna kom på och konstaterade att man nog hade kunnat gå ända ner till ET40 eller ET35 utan att hjulen sticker utanför, men det hade ändå varit intressant och veta vad ni har för uppsättningar så att man inte gör alla misstag själv. :???:

Tänkte ha 235 40 19"-däck på dem.

Det kanske finns en tråd för sånt här? Jag sökte lite, men kunde inte hitta något.

Med vänlig hälsning,
Anders


Jag köpte 20x9 et47 med 245/30 däck jag har dock bara test monterat men inte kört med dem ännu. Men jag kan säga att de sitter långt ut och fälgkanten är 1-2 mm utanför skärm (fram) men däcken är innanför. Du kan se detta om du tittar på framhjulet på bilden. Bilen har bara varit upphissad och monterat på hjulen samt sänkt ner den så vet inte hur pass rakt framhjulen står eller hur hjulvinklarna påverkas av detta. Hoppas det kan hjälpa dig lite iallafall. :P

Bild
Användarvisningsbild
av kristianmann
#1232260
p1ngwin skrev:
kristianmann skrev:Jag kör 20-tums Cratus från XC90 på min V60 och dom är ju 8x20 med ET48 och med 245/35 däck. Dom är väldigt tight fit bak. Kanske 2-3 mm mellan däck och innerskärm med passagerer bak eller lastet trailer monteret. Min är en R-Design men med Polestar performance parts chassis monterat.

Mvh,
Kristian
har du någon bild på din kärra med dina 19" hjul på? :)
Kolla på min Garaget-sida som ses i signaturen. Där finns bilder på bilen med båda 19 och 20-tums hjulen.

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av Ankle
#1232629
Ok, du skriver att du har 9" med ET47...

Får se om någon hänger med på följande resonemang;
9" bredd är 228,6mm. (Fälgarna är bredare än så iof, men så länge man räknar samma på båda bredderna så bör det inte vara några problem).
Halva bredden ger centrumlinjen. Halva bredden minus ET ger avståndet mellan ytterkant på fälgen och anläggningsytan.
228,6/2-47=67,3mm

8" fälg är 203,2mm
Halva bredden ger centrumlinjen. Halva bredden minus avståndet mellan ytterkant och fälg enligt ovan borde ge max ET för en 8" bred fälg.
203,2/2-67,3= ET34,3

Lite mer än så vill man ha om man ska hamna innanför med tanke på din bild ovan...

Det borde stämma rätt bra eftersom jag måttade att man kunde köra spacers någonstans mellan 15-20mm på original 18x8 ET55-fälg...

Tänker jag rätt?

kristianmann skrev:Jag kör 20-tums Cratus från XC90 på min V60 och dom är ju 8x20 med ET48 och med 245/35 däck. Dom är väldigt tight fit bak. Kanske 2-3 mm mellan däck och innerskärm med passagerer bak eller lastet trailer monteret. Min är en R-Design men med Polestar performance parts chassis monterat.

Mvh,
Kristian
Men det här stör ju onekligen det där resonemanget lite... Du är såklart säker på att de är 8" och inte 9"?
Hur sitter de ut mot skärmen? Det är ju det som är intressant i det här fallet. 245 är ju något bredare än de normala 235 som man har på 8" fälgarna...
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1232649
Du har ju lite kalkyler på nätet du kan använda dig utav tex http://www.willtheyfit.com/

Jag brukar räkna på lite lättare sätt (om detta nu är rätt? men funkat hittils) :lol: , jag utgår från de fälgar jag har monterade och kollar ET samt bredd sedan jämför mot de fälgar jag tänkt använda mig utav och räknar ut diffen emellan hjulen.
Låt säga du har en fälg som är 8" bred och ET50 sedan en fälg som är tänkt använda som är 9" bred och ET30. Räknar först ut hur mycket fälgen kommer bredda mot 8" tums fälgen. 1 tum är 2.54cm alltså kommer fälgen bredda 1.27cm utåt och lika mycket in. Sedan räknar jag ut hur mycket ET skiljer och och där är det ju bara plus eller minus. Eftersom vi har en diff på 20 i ET måttet så lägger jag på hur mycket fälgen kommer komma ut alltså 1.27+2 = 3.27 cm.

Rätta mig om jag har fel, men så brukar jag räkna sedan kolla även kalkylator på nätet samt jämföra med lite bilder på likadan bil med ungefär samma setup så får man en verklighets uppfattning. :)

Vet att vissa fälg tillverkare anger att fälgen är tex 9" bred men de räknar på lite olika sett har jag läst mig till vissa är smalare än så och vissa är lite bredare beroende på fälgens uppbyggnad.
av Makaronen85
#1233167
Jag har köpt ett par 20tum 8.5tum et38 fälgar, med 235 30 däck på. Provmonterade dessa idag. Gick utan problem, sticker ut ytterst minimalt. Har du ingen sänkning märks nog inget av. är även sänkt 35mm, utan sänkning kan ja tänka mej de liknar en xc60 :lol: För den såg normal ut med 35mm.

Ska kolla hur man laddar upp bilder..

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]