Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1226897
Jag har känt att det luktar ganska mycket diesel när man hoppar ur bilen oavsett lång eller kort körsträcka.
Läste lite från volvo manual appen och extravärmaren är "PÅ" i min bil är det så att dieselvärmaren går trotts att den inte är aktiverad innan färd? Det syns inte någon symbol i display. När jag går ur bilen så hör jag att det är något som låter framifrån som går ner i varv efter ett tag. Jag tänkte om det finns någon som har lite mer erfarenhet om detta då jag inte har någon koll på hur det funkar.

Kör ni med extravärmare på? :P
Användarvisningsbild
av Derank
#1226899
Extravärme på hjälper till att hålla motortempen uppe, det du hör när du kliver ur är värmaren som snurrar. Man ser ingen symbol i displayen när extravärmaren är på el av. Alltid på här, el rättare sagt allt är påslaget då det är kallare ute, rumpvärme X 3 rattvärme och extravärme.
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1226900
Derank skrev:Extravärme på hjälper till att hålla motortempen uppe, det du hör när du kliver ur är värmaren som snurrar. Man ser ingen symbol i displayen när extravärmaren är på el av.
Så har man extravärmare på så hjälper dieselvärmaren till att få motor tempen att gå upp fortare? eller missförstår jag det? Använder du funktionen ?
av III
#1226901
Hade dieselbil innan den nuvarande. Hade alltid värmaren på auto. kunde lukta lite ibland. Utan värmaren tar det väldigt lång tid att få värme i bilen, dessutom räcker inte motorns värme till för att hålla motorn driftvarm om det är rejält kall. Prövade för nyfikenhetens skull. Längre utförslöpor utan värmaren kunde jag se att motortempen sjönk något. Autofunktionen tycker jag fungerar bra.
Inte stängt av den funktionen på min nuvarande bensinare heller. Men där är ju behovet betydligt mindre.
Gillar även funktionen direktstart, perfekt vid fikaraster, lunch eller vid handlande. Skönt när bilen är varm när man är tillbaks. Även om jag sitter och väntar i bilen så slipper jag ha motorn igång. Tiden den går på direktstart är begränsad. Vid längre stopp så programmera tidur eller starta via voc.
Värmaren mår bra av att användas ibland, även någon gång under sommaren så den inte bäckar igen av gammalt drivmedel. Startar nog inte över 15 grader så någon sval sommarkväll så kan det vara bra starta den.
av III
#1226902
p1ngwin skrev:
Derank skrev:Extravärme på hjälper till att hålla motortempen uppe, det du hör när du kliver ur är värmaren som snurrar. Man ser ingen symbol i displayen när extravärmaren är på el av.
Så har man extravärmare på så hjälper dieselvärmaren till att få motor tempen att gå upp fortare? eller missförstår jag det? Använder du funktionen ?
Japp, värmer motorns kylvatten. Gör underverk på dieslar på vintern. Värmer motorn och med det kupén. Är det kallt ute är det en jätteskillnad på hur fort det blir varmt, speciellt om man inte kört värmaren innan avfärd.
Bensinbilar får ju värme betydligt fortare men användbart även där. Kanske inte för att hålla värmen under körning men väl få snabbare värme även om den frågan inte är direkt stor i bensinbilar men speciellt värma innan körning.
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1226904
Okej då har jag nog fått lite mer klarhet i hur det funkar :D Ja jag hade en Audi A4 2.0tdi utan värmare och när det var någon minusgrad gick den aldrig upp i arbetstemperatur men det skulle tydligen vara pga dom gör motorerna så driftsnåla så generar väl inte den värmen som behövs fick jag det förklarat.
av III
#1226906
p1ngwin skrev:Okej då har jag nog fått lite mer klarhet i hur det funkar :D Ja jag hade en Audi A4 2.0tdi utan värmare och när det var någon minusgrad gick den aldrig upp i arbetstemperatur men det skulle tydligen vara pga dom gör motorerna så driftsnåla så generar väl inte den värmen som behövs fick jag det förklarat.
Japp, för lite spillvärme i dieslar. En bieffekt av den lägre förbrukningen kan man säga. Då får man stötta med extravärme. Surt för de med dieslar på vintern som inte har extravärmare, kan bli kalla resor. Har åkt i en bil utan extravärmare som gick på diesel när det var riktigt kallt, full värme och ändå kallt i bilen (ca 15 mil), temperaturmätaren långt från normalläge, och bilen hade ny termostat för att försöka hjälpa värmen. Men hjälpe inte. Det var en tyskbyggd bil men får nog anses gälla alla nyare dieslar oavsett tillverkare.
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1226907
III skrev:
p1ngwin skrev:Okej då har jag nog fått lite mer klarhet i hur det funkar :D Ja jag hade en Audi A4 2.0tdi utan värmare och när det var någon minusgrad gick den aldrig upp i arbetstemperatur men det skulle tydligen vara pga dom gör motorerna så driftsnåla så generar väl inte den värmen som behövs fick jag det förklarat.
Japp, för lite spillvärme i dieslar. En bieffekt av den lägre förbrukningen kan man säga. Då får man stötta med extravärme. Surt för de med dieslar på vintern som inte har extravärmare, kan bli kalla resor. Har åkt i en bil utan extravärmare som gick på diesel när det var riktigt kallt, full värme och ändå kallt i bilen (ca 15 mil), temperaturmätaren långt från normalläge, och bilen hade ny termostat för att försöka hjälpa värmen. Men hjälpe inte. Det var en tyskbyggd bil men får nog anses gälla alla nyare dieslar oavsett tillverkare.
Ja det är lite surt men tur Volvo har värmare i sina :D Men då kan jag passa på och fråga en sak till. Om jag programmerar värmaren och sedan tar bilen ljummen och go så kan ju värmaren fortfarande gå? Jag brukar stänga av den när jag tar bilen om den inte har slagit ifrån själv. Det spelar kanske ingen roll om man stänger av den eller ej eftersom den går ju trotts den inte är aktiverad innan färd? Eller ger det extra värme i kupen genom att ha denna igång en stund extra när man kör? Har inte haft bilen så länge så har inte kommit underfull med hur allt funkar :D
av III
#1226926
Testa så jag inte skriver fel men tror den stänger av sig enl. tiduret eller att du stänger manuellt. Men den fortsätter värma även under färd.
av mikebike
#1227127
Värmare är bekvämt, men stanken av dieselavgaser gjorde att jag bytte bil.
Värmaren i nuvarande och förrförra bilen luktar inte.
Aldrig mer dieselbil.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]