Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
#1226276
Jag håller på tittar på ny bil och har hittat följande som jag tycker verkar intressanta:
V60 D4e momentum my-15 automat med 3700 mil på mätaren och en V60 D3 Cross Country Summum adv my-16 automat med 2000 mil på mätaren.
Cross Countryn är 50000 kr dyrare men den är ju väldigt läcker. :D

Någon som har några råd och sypunkter hur man ska tänka?
Tror jag kommer vara nöjd med båda motormässigt, har en V70 D2 idag.
av Mccartney
#1226286
Jag har haft en v60 men köpte nu v60cc. Köpte den nog för att den kändes mest lik xc70 som jag tidigare haft. Känns som en bättre långfärds bil än vad en v60 är:)
#1226300
Svårt och säga, två olika motorer(D4 190hk), (D3 150hk), vill du sitta högre(v60cc) eller identiskt med din v70 (v60)

D3an har summum paket, vilket har helläder och dess standard-grejor som medföljde samt dess paket vs D4an som har momentum med BA(antar jag)? vilket är tyg/läder-klädsel. samt utrustning, har båda liknande utrustning-paketer om vi bortser från motorerna?
av peos99
#1226310
V60n är en momentum BE.
Det enda som verkar skilja förutom läderklädseln och elektriska förrarstolen som jag antar ingår i summumpaketet är att Cross Countryn har parkeringsvarnare fram också. Plus att den kommer med 18" fälgar.
Det är säkert något mer som skiljer momentum BE mot Summum Adv men inget som framgår av texten?

Jag har inte provkört ännu, bara provsuttit
av III
#1226368
Smaken som baken, lite som samma bil den ena i kavaj, den andra i gummistövlar... Inne på min andra V60, personligen är jag inte så imponerad av bilar med skogsmullestuket, föredrar vanliga personbilar. Övervägde inte ens cc modell. Men förstår de som väljer sådan, speciellt om man har lite sämre väg, eller fritidsintressen som gör att man är mycket i naturen. Lite markfrigång kan ju då förenkla mycket.
av grålle1
#1226372
Håller med tidigare.
Bara att prova är mitt råd... jag gillar ju att sitta högre OCH tycker CC är snyggare... men vanliga är sannolikt något mer ekonomisk samt körgladare.. jag hade valt CC, men jag har ju haft en vanlig V60 tidigare och det är ju kul att byta :wink:
#1226379
Gissar att CCn kommer att ha ett bättre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1226627
Glöm inte kolla vad en ny kostar, Bilia har fina kampanjer
av V40CC
#1226634
Har kört en V60 D3 Momentum Cross Country och direkt efteråt kört förvisso en V60 T3 kinetic. Men bortsett från motorer så tycker jag att V60 sitter mycket bättre på vägen än en Cross country. Den är lägre så den känns mycket tightare och bättre vägkänsla. Cross countryn tycker jag svajar runt och känns mer som en båt. Men man sitter högre och det är absolut en stor fördel, riktigt skönt på ett sätt.

D3 fungerar väl ganska bra i mellanregistret medans D4 är likvärdig där men snabbare vid högre farter, känns som om att D3 dör lite efter 110 km/h.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]