Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226037
svergie2 skrev:Man har ju undersökningsplikt och saker som skulle vara uppenbara under en provkörning som man rimligtvis skulle märka kan resultera I strul med konsumentköplagen :/
Hört talas om testprotokoll? Hört talas om varudeklaration? Det är väl inte "Ärlige Harrys" bilfirma vi talar om? :???: Jag har i alla fall inte råkat ut för bakslag. Hur gör ni när ni köper en ny bil? :wink:
#1226040
Trodde att testprotokoll och varudeklaration ersatte eventuell undersökningsplikt, och att en bilfirma var tvungen att inte "mörka" något. Jag är kanske aningslös men, har inte råkat illa ut ännu :|
#1226041
Varudeklaration ersätter undersökningsplikt. Som privatperson förväntas man inte kunna någonting eller upptäcka någonting vid provköring. Förväxla inte med köplagen. Där är situationen helt annorlunda.

Står det N på varudeklarationen för en viss del och den sedan inte funkar är reklamationen solklar.
#1226088
Jag köpte min XC60 D5 utan att få provköra. Det var min första dieselbil.
Mitt intryck var att den var rejält trött, främst under 2000 rpm.
Hade jag provkört den hade jag inte köpt den!
Efter första servicen var den som annan bil. Fortfarande lite trött under 1200 rpm, men i övrigt ganska stark.

Nuvarande bilen köpte jag hos Brabil i Enköping, jag hyrde en bil bara för att kunna titta på bilen och eftersom det var snöglopp ute räknade jag med att inte få provköra.
Jag behövde inte ens fråga, säljaren tyckte det var självklart att jag skulle få provköra!
Redan när han körde ut bilen blev jag kär, den var nästan helt ljudlös.
Eftersom den dessutom gick kanon blev det affär direkt.
Jag tror att säljaren visste att det är den typ av bil som är svår att motstå om man provkör.

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]