Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225986
De två senaste bilarna har jag köpt begagnade. Jag har inte provkört dessa. Försäljarna frågade, men jag sade att om jag hittade något vid min första mil skulle jag komma tillbaka. Då sade den senaste att jag kunde alltid åka och tanka, så bjöd de på full tank. Han sa att det händer allt för ofta att det kommer folk som man misstänker att de bara är ute efter att få komma ut och "rejsa". Oftast stämmer det. :wink:
#1226008
Problemet är ju om det finns ett problem med bilen redan innan köp så ska man då "böka" med att lämna in den till firman när man ska köra därifrån. I absolut värsta scenariot så godtar de inte ärendet och där står man och ska bestrida. :wink: Sen kan ju saker gå sönder på vägen hem med som faller inom ens rätt att få det fixat men man kan ju inte skydda sig hur mycket som helst men som sagt, det är ju gött om bilen fungerar innan man skriver på eller får det fixat innan man skriver på
#1226014
Den näst senaste var Ju en V50. Jag hade ju åkt V50 fyra år redan, så bilen var bekant. Den jag har nu stod rekonditionerad i hallen. Synd att skita ner den, sälla in den igen, för att komma dagen efter och hämta den. Skulle dom putsa den under natten då :wink:
#1226026
Micce1980 skrev:Problemet är ju om det finns ett problem med bilen redan innan köp så ska man då "böka" med att lämna in den till firman när man ska köra därifrån. I absolut värsta scenariot så godtar de inte ärendet och där står man och ska bestrida. :wink: Sen kan ju saker gå sönder på vägen hem med som faller inom ens rätt att få det fixat men man kan ju inte skydda sig hur mycket som helst men som sagt, det är ju gött om bilen fungerar innan man skriver på eller får det fixat innan man skriver på
Håller med
#1226037
svergie2 skrev:Man har ju undersökningsplikt och saker som skulle vara uppenbara under en provkörning som man rimligtvis skulle märka kan resultera I strul med konsumentköplagen :/
Hört talas om testprotokoll? Hört talas om varudeklaration? Det är väl inte "Ärlige Harrys" bilfirma vi talar om? :???: Jag har i alla fall inte råkat ut för bakslag. Hur gör ni när ni köper en ny bil? :wink:
#1226040
Trodde att testprotokoll och varudeklaration ersatte eventuell undersökningsplikt, och att en bilfirma var tvungen att inte "mörka" något. Jag är kanske aningslös men, har inte råkat illa ut ännu :|
#1226041
Varudeklaration ersätter undersökningsplikt. Som privatperson förväntas man inte kunna någonting eller upptäcka någonting vid provköring. Förväxla inte med köplagen. Där är situationen helt annorlunda.

Står det N på varudeklarationen för en viss del och den sedan inte funkar är reklamationen solklar.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]