Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (11-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav FrankGrimes tis 09 jan 2018, 22:18

Jag fick med en laddkabel till min V60 D5 Twin-Engine (Volvos standard, fast 8m) och nu funderar jag på att komplettera med en Typ2-kabel för Mode3-laddning. Jag passerar ett par laddstolpar på vägen mellan jobbet och hemmet, vid shoppingcentra mm, där jag ofta stannar och skulle kunna ladda.

Volvos kablar beskrivs här...
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 99509/2015
...och det är denna jag fått med bilen:
Schuko–kontakt (Mode 2), 31407094, 8 meter, Max 13 A, Exkl. CH, DE, IT, GB. Mennekes P/N är 35085, läser jag på kontakten, där det också står Max 13A. På många ställen, bl.a här på forum, nämns det att den faktiskt kan gå upp till 16A som standard. Kan det stämma?
Den jag funderar på att skaffa är Typ 2–kontakt (Mode 3), 30644860, 4,5 meter, Max 20 A, 1 fas. Finns det bättre alternativ?

Mina antaganden - och rätta mig gärna om jag har tänkt fel - är...
  • att bilen faktiskt kan ta emot 20A med laddning i mode3
  • att laddstationerna faktiskt kan ge 20A på 1-fas
  • att 16A på 1-fas = 3,7 kW och 20A på 1-fas = 4,6 kW
  • att jag förmodligen inte kommer att tjäna in de dryga 2000 kr som kabeln kostar

Det finns en gammal tråd om laddning, men den är fyra år gammal nu...
viewtopic.php?f=70&t=102874
... så jag tyckte det var OK att starta ny tråd.
Användarvisningsbild
FrankGrimes
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 15:02
Kör: V60 D5 Twin-Engine



Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav superpin ons 10 jan 2018, 14:54

Max för bilen är 16A/3,7kW, vilket man också oftast får ut i ett typ2 uttag "på stan". Finns upp till 32A på en fas men vet inte hur vanligt det är.

Tjäna in kabeln vet jag inte, men jag har köpt en typ2 kabel och en extra evse/schuko (dvs likadan som följer med bilen) som sitter konstant i garaget. Inte för att jag tror att jag tjänar in dem utan för att det är bekvämt och jag köpte ju bilen för att kunna köra så mycket som möjligt på el.
superpin
Däckkrängare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 10:43
Ort: Stockholm
Kör: V60 D6 2015

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav FrankGrimes ons 10 jan 2018, 18:38

Jag hittade detta i Volvo-manualen på http://www...
Skärmavbild 2018-01-10 kl. 18.19.46.png
VOLVO: Kategorier > Start och körning > Laddning av hybridbatteri > Laddning av hybridbatteri
... som påstår att bilen klarar 20A.
https://minvolvo.volvocars.se/ownershipmanual/article?id=ID_d733de9b07f73f56c0a801e800099f05-2de619b007f73f56c0a801e800d4a41c-sv-SE

Går det att kolla hur många ampere som bilen laddar med för stunden - eller måste man räkna på återstående tid, spänning, osv?

Jag försökte ladda med 10A på en stolpe gjord för 10A, men säkringen på stolpen löstes ut.

Som av en slump hittade jag den här tråden också, som snuddar vid ämnet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=139306
Användarvisningsbild
FrankGrimes
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 15:02
Kör: V60 D5 Twin-Engine

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav joel80 ons 10 jan 2018, 19:47

Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11202
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav Sveina sön 21 jan 2018, 08:49

Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?
Tidigare Volvos: V40 1,9 TDI '99, 855 T5 2,3 '94, x2 360, V40 reservdelsbil
Sveina
Halkkörning
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 23:30
Ort: Charlottenberg
Kör: V60 D6, Viper GTS, 996TT, S550, 951

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav Primus sön 21 jan 2018, 09:42

joel80 skrev:Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.

ÄR du säker på det? Tar inte bilen alltid emot vad den kan och om laddningsplatsen har högre förmåga händer inget? Dvs samma som att du kan driva en glödlampa på 25w på en 16A säkring? Likväl som du kan driva lampor på ca 3500w? Ska givetvis erkänna min okunnighet, men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
Tidigare bilar: Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA, Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6.
Primus
Olja under naglarna
 
Inlägg: 627
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 07:07
Ort: Stockholm
Kör: Passat GTE -18

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav joel80 sön 21 jan 2018, 14:37

Bilen tar emot vad den kan ja.. Eller kräver vad den kan.. Om man kör shucko-kabeln. Då kan man paja säkringar där man laddar.
(däremot eftersom man ju ställer in högsta bilen ska ta emot på dosan får man inga problem om uttaget kan ge mer. Precis som du sa om jag fattade rätt.)
Med Typ2 kan man inte råka på det problemet utan det är bara att koppla in. Laddaren berättar vad den kan ge och bilen vad den kan ta emot och så skickas det högsta möjliga.

En Typ2-kabel är också nått man kan behålla framtiden till kommande bilar. (ev kan man köpa en som tål trefas.. Fast dom är lite tyngre och nån hundring dyrare, för att framtidssäkra.)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11202
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav FrankGrimes sön 21 jan 2018, 15:55

Primus skrev:... men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
Här får jag problem att förstå hur det är möjligt. Att ha en 10A-säkring innebär ju inte att strömmen är strypt till 10A. Om man försöker dra 13A ur en 10A säkring så brinner den ju av. Eller?

Sveina skrev:Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?
Tack, men nej tack! Jag hämtade ut min Typ2-kabel tidigare i veckan. Återstår att se om jag kommer ha tillfälle att använda den så ofta som jag tänkt. Jag stannar ju sällan mer än ½h på shoppingcentra, så det lär ju inte bli än en mils laddning per gång. Alltid något...
Användarvisningsbild
FrankGrimes
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 15:02
Kör: V60 D5 Twin-Engine

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav frasse4 sön 21 jan 2018, 16:29

En säkring på 10A brinner inte av på 10,01 A, de brukar klara 13-14 A...
Kör nu: Alfa Romeo Giulietta 1,4T -13, Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Farsta, Stockholm
Kör: Volvo 940, Alfa Romeo Giulietta

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav joel80 sön 21 jan 2018, 16:50

Ett 10A brukar klara 13A under kortare tid... längre uttag av 13A i ett 10A-uttag kan ofta lösa ut säkringen.
Vissa säkringar kanske har högre marginal.. Men jag har dragit ett par 10A automatsäkringar på parkeringar (när jag laddat i motorvärmaruttag) när jag glömt ställa ner från 10A.
Ofta har jag kunnat ladda i allafall en halvtimme innan det händer.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11202
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav Primus sön 21 jan 2018, 23:48

joel80 skrev:Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
FrankGrimes skrev:
Primus skrev:... men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
Här får jag problem att förstå hur det är möjligt. Att ha en 10A-säkring innebär ju inte att strömmen är strypt till 10A. Om man försöker dra 13A ur en 10A säkring så brinner den ju av. Eller?

Sveina skrev:Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?
Tack, men nej tack! Jag hämtade ut min Typ2-kabel tidigare i veckan. Återstår att se om jag kommer ha tillfälle att använda den så ofta som jag tänkt. Jag stannar ju sällan mer än ½h på shoppingcentra, så det lär ju inte bli än en mils laddning per gång. Alltid något...


Trots att jag försökte tänka till lyckades jag vända på logiken. El är inte min grej helt enkelt. Dock har jag i praktiken ofta lyckats ladda 13A på en 10A säkring. Varför det har fungerat övergår mitt förstånd. Att en säkring inte går omedelbart är ju en sak, men flera omgångar med laddning på 4-5 timmar..?
Tidigare bilar: Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA, Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6.
Primus
Olja under naglarna
 
Inlägg: 627
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 07:07
Ort: Stockholm
Kör: Passat GTE -18

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav joel80 mån 22 jan 2018, 01:09

Då har säkringen klarat lite över vad den är specad att göra. Din bil har tagit de 13A du ställt in den på.

En till fördel, just med Volvos hybrider, är att man med en typ2-kabel faktiskt laddar drygt 20% snabbare. (16A istället för max 13A med medföljande shucko-kabeln)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11202
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav jhhhh tor 25 jan 2018, 11:37

Har precis beställt ny förmånsbil och det blev en V60 D5 hybrid så jag har börjat kolla runt lite på typ 2 kabel, billigaste jag hittat är 1395:-, nån som hittat billigare? https://www.blocket.se/ostergotland/Lad ... ?ca=15&w=3
jhhhh
Övningskörning
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 10:05

Re: Värt att skaffa laddkabel Typ2 för laddning med Mode3?

Inläggav joel80 tor 25 jan 2018, 15:44

Det där var det billigaste jag sett tror jag. Själv fick jag tag på en för precis under 2000kr.. Och har inte sett billigare än det förrens nu. :)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11202
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (11-17)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster