Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
#1222102
hej
jag har en XC60-09 som jag under de första 2 åren fick förardörren åtgärdad på garantin då det hände att när jag öppnat dörren så gick den inte att få att låsa.
jag tror att det berodde på att det rann in vatten vid regn,snö eller tvättning och så frös låset i öppet läge vid minusgrader.
De har fungerat bra tills nu i vinter, kanske efter att jag tvättat bilen, att låset inte låser efter att jag öppnat dörren.
Då brukar jag låta dieselvärmaren gå ca 30 min och då funkar det.
Min fråga är om någon har samma problem och vad gör man för att få dörrlåset att fungera även i minusgrader och fuktig miljö.
MVH
Ulf
av tonytwist
#1224113
Tja
Har liknande problem på min -09:a.
Bägge framkistorna kärvar, och som jag förstått det så är det oljan de smort första serien med som är hopplös. Jag har kört WD-40 och torkat bort så mycket brunt klägg av olja för att sen smörja nytt. nu funkar förardörren, som jag lagt ner mest tid på hyfsat, men kärvar med låset ibland. passargerarsidan är fortf full i brun och seg olja, men torkar varje gång bilen är varm, då det funkar som det ska. Funderar på om man inte ska ta och köra lite WD-40 och blåsa rent med kompressorn för att sen smörja igen, men har inte vågat än.
av Ulf13
#1225363
Hej
För mej har det bara varit vänsterdörren som krånglat. Just nu verkar det fungera efter att jag har gjort något liknande som du, Först har jag använt värmepistol för att tina och torka upp låset. Detta har gjorts med försiktighet förstås för att inte skada klädsel och ev, några känsliga komponenter i låset eller i närheten , Sedan låste jag klacken i öppet läge och sprutade in ganska mycket med 556 som du gjort och motionerade låsklacken några gånger genom att låsa den med en skruvmejsel som låsklack , med dörren öppen och sedan öppna med med dörrhandtaget flera gånger.
VI har inte haft så kallt efter den åtgärden , men det verkar fungera även vid några minusgrader hittills i alla fall.
//Uffe
av tonytwist
#1225611
Tja. Gött att höra att det fungerat än så länge!
Vi Körde med värmepistol, massa WD-40 och sen tryckluft med ett sådant munstycke man pumpar en fotboll med, så att det sköljdes rent även i de små utrymmena. Man kunde se vid dräneringshålet i botten av dörren hur det rann stora mängder brun vätska ur det, som samlades i pöl under dörren. Har som ni inte haft mer än några minus här än, men nu är klacken i varjefall helt ren från den bruna olja som tidigare följde med den upp och ner, så fingers crossed nu när det kommer bli kallare!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1225801
Min 09:a vilken jag haft i sju vintrar har inga sådana här problem, kanske ren tur eller så åtgärdades något under bilens första levnadsår för den första ägaren?
av Zappo
#1298363
Hej
Jag blev tvungen att lämna in bilen på Bilia i Nacka för åtgärd för samtliga dörrar. Nu åtgärdade jag bara förardörren, då det var den som skapade problemet. Tyvärr fick jag en mindre chock när jag fick prisuppgiften.
Tydligen är detta ett känt problem på XC 60, from årsmodell -16 har dom åtgärdat detta, men inte på samtliga modeller enligt mekanikern.
Arbetskostnad 5117 kr. Material kåpa 227 kr. (artnr VO 30747263) Total kst 5433 kr. Ändå fick jag rabatt på ca 1000 kr
Är detta rimligt??
av tonytwist
#1298373
Bytte dom hela låskistan? Isåfall förstår man att det kostar, men när det hela går att lösa så lätt som vi gjorde på min, så är det grav överkurs. Dörrarna funkar även i år efter den insatsen

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]