Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexblue99
#1217933
Hej Vänner...

Jag behöver verkligen er hjälp här...

Igår köpte jag ett fälgpaket 255/35-20" (Vinterdäck) som suttit monterad på en Volvo V60 D4 R-Design årsmodell 2015.

På min bil V60 T6 AWD årsmodell så går däcken i innerskärmarna fram vid rattutslag...

Besparar mig kommentarer om att det är för stora hjul etc...ej lagligt...för stor rullomkrets...

Om Någon vet att dessa två modeller har olika hjulhus eller innerskärmar så vore jag väldigt tacksam för support.

/ Alex
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1217934
De slår i vid fullt rattutslag? En tanke då är att du behöver styrutslagbegränsare. Hör med din ÅF eller se Volvos monteringsmanualer om du vill montera de själv i så fall. Enligt manualen ska man köra in mjukvara på någon årsmodell med
av Alexblue99
#1217935
Hej Micce1980 tack för ditt svar...dom tar i ganska tidigt tyvärr. Jag är väl medveten om att det är lite för stora hjul...men det som irriterar mig är att det passar på D4 som jag skriver. På min bil går dom i väldigt tidigt vid rattutslag...typ redan efter 20 graders svängning. Dom tar i "baktill" inne i hjulhuset....sliter jag bort innerskärmen är det inga problem...men dt vill jag inte göra:-)
av Alexblue99
#1217938
Min bil har veterligen inget sportchassi, dock var säljarens bil en R-design men annars en vanlig Volvo D4 AWD - 2015. Enligt Volvo "Car-Support" via webben så är chassit intakt utan någon sänkning etc...

Kikar man ex på V60 Polestar så är deras chassi sänkt 15 mm och dom levereras med 245/35-20" original...jag får inte ihop logiken här...

Fälgarna är 8 1/5 breda och har varit monterad på säljarens D4 utan minsta problem....på min så tar dom i väldigt tidigt??
Användarvisningsbild
av MartinS
#1218080
Innerskärmarna bör vara samma men däremot är det ju säkerligen styrutslagsbegränsare på R-Designen. Hur tidigt menar du att innerskärmen tar i egentligen?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1218100
Har du sett någon skillnad på hjulhusen på en D4:a R-design och på din ? Har han haft något mellan skivan/fälgfästet och fälgen som gör att fälgen kommer längre ut och samtidigt har styrutslagsbegränsare.? Vad är det för fälgar?
#1218105
För att ha 19" på (som är största original) behövs sportchassi. Det kan ju vara så att det gör skillnad på hur mycket plats det blir i hjulhuset. Alltså på vilken höjd hjulet hamnar. Men styrutslagsbegränsare måste du köpa till.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...