Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikNilsson
#1217906
Hej!

Håller på att montera extra backljus på min V60 D3 2011 och tänkte att det vore skönt att ha en av/på knapp för detta.
Nu saknar min bil både start/stopp, rattvärme, navigation m.m. så det finns några oanvända knappar i panelen. Finns det något enkelt smidigt sätt att få in en brytarfunktion i någon av dessa?

Antar att man inte har sån tur att de går till något ledigt stift någonstans, men man kan ju hoppas och det skadar inte att fråga :)

Motsvarande t.ex. "CAM"-knappen:
http://autohype.se/wp-content/uploads/2 ... 373294.jpg

Tack på förhand.
Mvh Erik
av least
#1217960
Knapparna är inte "dumma" knappar.
Varje funktionsknapp har en inbyggd funktion som kommunicerar med bilens nätverk.

Du kan självklart slakta en funktionsknapp till att få en av/på-funktion och sen dra en egen kabel från knappen till extraljusens relä. Mer pyssel, men det går om man vill.
av ErikNilsson
#1218003
least skrev:Knapparna är inte "dumma" knappar.
Varje funktionsknapp har en inbyggd funktion som kommunicerar med bilens nätverk.

Du kan självklart slakta en funktionsknapp till att få en av/på-funktion och sen dra en egen kabel från knappen till extraljusens relä. Mer pyssel, men det går om man vill.
Misstänkte det. Med andra ord mer jobb än det är värt, även om det hade varit kul att ha en "proffsig" installation, men risken att ha sönder något och tiden det tar gör att det går bort.

Tack för svar :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1218284
Hm ! Kan du inte kolla på skroten om det finns lösa knappar ?
Med lite modd så bör det väl bli helt okej där man har en knapp utan funktion ?
Jag menar då har du inte gjort någon åverkan
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]