V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (11-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav GustenGuldbagge mån 11 dec 2017, 07:41

Jag har hittat inlägg om detta lite varstans, men skulle gärna vilja få lite samlade erfarenheter här.
Jag får min hybrid nu i slutet på veckan och är nyfiken på hur ni använder olika körlägen för att köra mest ekonomiskt.
När är det vettigt att köra på hybrid/pure/save etc.

Yttterligare en fråga kan få plats :)
Jag kan ladda hemma o på jobb. Men på längre resor, lönar det sig att använda sig av laddstationer som ex vattenfall/BeInCharge.
Något att tänka på i så fall? Bör jag skaffa ytterligare någon sladd?

Vämligen, GustenG
GustenGuldbagge
Övningskörning
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 06:03



Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav KrilleW mån 11 dec 2017, 07:58

Grattis till en fin bil!

Det har som sagt diskuterats i flertal trådar redan, men det tål att upprepas :)
Vid korta resor så kan du köra på pure, eller hybrid om du hellre vill det. Den kommer ändå prioritera el så länge du kör normalt.
Save-läget ökar dieselförbrukningen rätt ordentligt så det har jag använt sparsamt när jag kört TE. Möjligtvis sista biten för att kunna köra på el när man kör småvägar till destination.

Det är absolut inte värt att ladda på Vattenfall och Fortum motsvarande. Det är dyrt proportion till vad du får. Snabbladdning stöds ej av bilen så det är deras långsammare laddare du kan använda. Det kostar dock 1 kr i minuten på Fortum. Det tar runt 3-4 timmar att ladda i bästa fall, vilket innebär att det blir oerhört dyrt för en räckvidd på 3-5 mil på el.

En kabel du bör köpa utöver den som följer med är en Typ2-Typ2. Då har du möjligheten att ladda vid många köpcentrum och dylikt medan du handlar. Kanske även vid pauser på långresor även om du inte kommer hinna ladda fullt så får du iaf något.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver
KrilleW
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 845
Blev medlem: fre 07 mar 2014, 15:07

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav Sveina mån 11 dec 2017, 10:02

Save kör inte dieselmotorn som generator för än lite under 50% batteri kvar, så före det så inte så illa. Bra om du skall spara lite el till en speciell plats. När jag har 1-2 km hem om den har gått över på dieselmotorn i hybridläget, så brukar jag pure, då går den "tom" just i det jag är hemma. Jag har märkt att rätt däcktryck till den här bilen har mycket att säga för förbrukningen. Ladda på laddstationer gör jag inte, det är inte lönsamt att betala för laddning där. Och lära dig att bromsa mjukt så att du får regenererat så mycket som möjligt. El motorn är som mest effektiv i låga farter, hälst i stabil hastighet, motorväg inte like mycket. Mycket kan göras med körstilen för att reducera accelerationer og inbromsningar.
Tidigare Volvos: V40 1,9 TDI '99, 855 T5 2,3 '94, x2 360, V40 reservdelsbil
Sveina
Halkkörning
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 23:30
Ort: Charlottenberg
Kör: V60 D6, Viper GTS, 996TT, S550, 951

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav GustenGuldbagge mån 11 dec 2017, 19:05

Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?
GustenGuldbagge
Övningskörning
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 06:03

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav Primus mån 11 dec 2017, 20:20

Det är så allmänna/breda frågor att det är svårt att svara på dem. Men om du är efter ekonomiskt i termer av pengar, dvs låg diselförbrukning måste väl rådet bli att köra mycket på "Pure". Finns inte så många parametrar att jobba med om det är pengar man vill spara. Ladda där det är gratis eller i vart fall inte kostar extra. Alltså inte på betalladdstationer.

Om du med ekonomiskt tänker på miljö så får man skilja på lokal luftkvalitet och globalt klimat. Här går det att vända och vrida på tankarna en hel del. För mig har det fungerat alldeles utmärkt att köra 99% i "Hybrid". Över tre år har jag fått en förbrukning på 0,18 l/mil.
Tidigare bilar: Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA, Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6.
Primus
Olja under naglarna
 
Inlägg: 627
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 07:07
Ort: Stockholm
Kör: Passat GTE -18

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav Funk tis 12 dec 2017, 10:58

GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?


Allt annat oaktat, jag kan nästan garantera att du hör om dieselmotorn går igång, om du inte hör väldigt illa...

/Thomas
Insert punchline here !_____________________________
Användarvisningsbild
Funk
Volvonörd
 
Inlägg: 5139
Blev medlem: sön 01 apr 2007, 18:55
Ort: Göteborg
Kör: Svinfort !!

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav superpin tis 12 dec 2017, 13:49

Jag kör i pure så länge jag är rätt säker på att komma fram utan diesel. Ska jag långt blir det hybrid från början så får bilen sköta sig själv. Ska jag köra "halvlångt" så brukar jag låta dieseln gå på ev. motorväg eller annan snabbare sammanhängande sträcka så den iaf blir varm (istället för tjugo "kallstarter" när batteriet är slut. Kanske inte gör någon skillnad med tanke på hur lite min diesel går men det känns bättre... ;) Save har jag nog bara använt när jag hälsar på någon som vill prova bilen, lite roligare om man har batteri kvar då.
superpin
Däckkrängare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 10:43
Ort: Stockholm
Kör: V60 D6 2015

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav GustenGuldbagge tis 12 dec 2017, 21:45

Funk skrev:
GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?
Och finns det ngn riktlinje jag kan gå efter när jag bör kliva ur save för att inte dieseln ska gå igång (eller är det ”lite under 50%”?


Allt annat oaktat, jag kan nästan garantera att du hör om dieselmotorn går igång, om du inte hör väldigt illa...

/Thomas


Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?
GustenGuldbagge
Övningskörning
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 06:03

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav superpin ons 13 dec 2017, 11:09

GustenGuldbagge skrev:Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?


Den laddar när du har mindre än ca 20 km beräknad räckvidd med batteri.
superpin
Däckkrängare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 10:43
Ort: Stockholm
Kör: V60 D6 2015

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav GustenGuldbagge tor 14 dec 2017, 06:44

superpin skrev:
GustenGuldbagge skrev:Det känns tryggt. Men jag formulerade mig lite dumt tror jag. Vad jag har förstått så laddar förbränningsmotorn upp batteriet om bilen anser
att batteriet inte är tillräckligt laddat när jag går över till Save. Är det lätt att undvika detta genom att titta på mätarna?


Den laddar när du har mindre än ca 20 km beräknad räckvidd med batteri.


Tack, då är jag med :)
GustenGuldbagge
Övningskörning
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 06:03

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav FrankGrimes ons 10 jan 2018, 18:46

GustenGuldbagge skrev:Lysande! Men kan jag se om dieselmotorn går igång för att ladda batteriet i save-läget?

Ja. Gå in i MyCar > Hybrid > Kraftflöden och se hur batteriet laddas under färd, vid inbromsningar och eventuellt från dieselmotorn.

Jag är också sugen på att skaffa en Typ2-kabel, men kan inte riktigt motivera det ekonomiskt. Hittade inte den här tråden förrän nu, så jag råkade starta ny...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=139911
Användarvisningsbild
FrankGrimes
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 15:02
Kör: V60 D5 Twin-Engine

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav joel80 ons 10 jan 2018, 19:43

Jag startar ofta även längre resor i Pure. Speciellt om jag ändå kört värme innan så att kupén redan är lite uppvärmd.
När jag kommer ner till 5km kvar eller absolut senast precis när den slår över till --- kvar slår jag över i hybrid.
Om man inte gör det utan kör dom sista km i pure-läget så att bilen blir helt tom så börjar den direkt det är helt slut att ladda upp batteriet lite. Upp till ca 10km kvar.
Den stäcka det tar att ladda upp dom kilometerna drar mycket soppa. Säkert kring 1-1.2l/mil istället för att tunt 0.6l/mil.

När jag sen bara har ett par km kvar till mitt mål slår jag över i pure igen och klämmer ur dom sista km på el. (ofta ska jag till Sollentuna från Gävle... Brukar vara perfekt när jag svänger av motorvägen att slå över.) :)


Jag såg till att snabbt skaffa en Typ2-kabel. Då kan man ladda på alla gratisstolpar i garage och vid köpcentrum etc.

Jag har också laddat på vissa betal-laddare i vissa p-hus. Inga snabbladdar då de e meningslöst med hybriden, men destinationsladdare där dom tagit betal för mängd ström istället för tid.
Har kostat 2-2.50kr/kwh. Blir en milkostnad på ca 5kr.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11219
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav FrankGrimes mån 15 jan 2018, 20:07

Jag har sammanställt alla mina resor från hemmet till jobbet - en sträcka på knappt 3½ mil.
Ibland har jag kört PURE, ibland HYBRID och ibland har hybridsystemet bara valt att inte starta ö.h.t(!!).
Gemensamt är att alla resor har gjorts med fulladdat batteri.
Ur loggen tog jag bränsleförbrukning och elförbrukning och plottade in dem i ett diagram.
Trendlinjens korsning i axlarna är mer intressant än själva ekvationen i sig.

2018-01-15.png
Diesel vs el-förbrukning
2018-01-15.png (14.37 KB) Visad 650 gånger

Jag tolkar det som att...
  • D5 drar 0,65 liter/mil - om elmotorn är helt passiv
  • Elmotorn drar 2,4 kWh/mil - om dieseln är helt passiv
  • 1 kWh ≡ 0,27 liter diesel, och på samma sätt...
  • 1 liter diesel ≡ 3,7 kWh
Jag vet inte om man kan resonera på samma sätt när det gäller att ladda batteriet från dieselmotorn - alltså att för 0,27 liter diesel skulle jag få 1 kWh till batteriet. 1 kWh skulle isf kosta en sisådär... 3,70 kr.

Njae. Det kanske vore bättre om Volvo själva kunde lägga fram lite uppgifter för den som vill fördjupa sig, för jag spekulerar nog lite väl långt just nu...

Nån annan som nördat ner sig i liknande driftdata?
Användarvisningsbild
FrankGrimes
Halkkörning
 
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 15:02
Kör: V60 D5 Twin-Engine

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav joel80 mån 15 jan 2018, 20:35

Det är svårt med sån där driftdata.. :)
Bilen drar också el på tid.. Så det bör finnas en sweet sport där man har en hastighet som inte drar för mycket samtidigt som man inte kör så sakta att t.ex värme och övrig el blir en för stor faktor.

Laddning från dieselmotorn är troligen bra mycket mer ineffektiv så du får inte tillbaka el med den ration tror jag.

Jag grävde ner mig lite i laddningsdata för nått år sen.. Ska se om jag hittar de uträkningarna.

Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11219
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Inläggav joel80 tis 16 jan 2018, 00:05

V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11219
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (11-17)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster