Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217152
Det är gött att komma ut på morgonen när bilen är uppvärmd och redo för takeoff.
Även om det är +8 så slipper man det där råa. Riktigt mysigt och man ser fram emot att köra iväg. :D

Hur sparsam bör man vara med dieselvärmaren. Nu tänker jag inte på bränslet utan på om det kan
slita ut batteriet eller något annat i förtid. Vad säger den samlade expertisen om detta?
av Primus
#1217170
Nu vet inte jag om D6 har "större" batteri. Men jag har i 3 år kört den hänsynslöst mycket. Inga problem.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1217171
Jag har inte haft nån bil mer än i tre år med bränslevärmare, men använder den så fort det blir kallare än +10. Inga problem med att batteri eller värmare som slits ut i alla fall. Men regeln är ju att köra lika mycket som den används, annars så kanske man måste stödladda några gånger per säsong

Sätta sej i uppvärmd bil är underbart :)
#1217342
Ok, tack för infon. Min första bil med dieselvärmare så vet inte så mycket om den.
Kör 7,5 mil till jobbet enkel resa så den hinner ladda på bra mellan användandet.
Eftersom bilen verkar ha koll på tempen ute så anpassar den väl tiden den värmer till detta.
Jag har bara ställt in tiden den skall vara klar och det har max varit strax under nollan ute hitintills.
#1217360
Då behöver du i alla fall inte tänka på att ladda batteriet. Oftast så kör jag igång värmaren 15-20 minuter innan det är dags att åka, har inte bestämda tider så jag startar den via appen. Det brukar räcka bra om det inte är under -5 som det sällan är här.
#1217362
kört min 2-4gg om dagen så fort den går att använda ( under + 10 ) i över 2år utan problem, står och tuffar ibland när jag går in på affären el gör andra ärenden på stan.
#1217374
Den drar ju inte ur batteriet utan stannar när det går för långt ner.
Alternativet är ju att koppla in laddare hemma men med dina turer till jobbet behövs inte det.
Jag kör ibland några kortare turer med flera stopp hemmavid och startar värmaren kanske 3-4 ggr utan att det blir problem.
#1217418
Magnus-B skrev:Den drar ju inte ur batteriet utan stannar när det går för långt ner.
Alternativet är ju att koppla in laddare hemma men med dina turer till jobbet behövs inte det.
Jag kör ibland några kortare turer med flera stopp hemmavid och startar värmaren kanske 3-4 ggr utan att det blir problem.
Den funktionen skall man nog inte lita för mycket på :roll:. Av flera anledningar. Med min förra V70 blev jag stående flera gånger pga urladdat batteri. Vidare är startbatterier inte gjorda för att laddas ur för mycket. Fick byta det första batteriet redan efter 1.5 år. Efter detta såg jag till att ladda batteriet över natten och hade därefter inga problem. På min nya XC60 har satt in en inbyggd laddare. En smidig lösning eftersom man alltid har med sig en laddare. Dessutom används samma 220 uttag som för motorvärmare. Dessa är mycket robustare och bättre skyddade än de som typisk följer med "externa" 12V-laddare.

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]