Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drugglas
#1217068
Hej!

Har fått ett problem med min Volvo med att det tjuter/viner vid gaspådrag när man kör låga hastigheter.. Så fort man gasar hårdare så försvinner ljudet, men det är väldigt tydligt under 50km/h.

Lämnade in den på felsökning där det konstaterades (felaktigt?) att ett inre lager i generatorn gått sönder, så jag bytte då generatorn tidigare idag men ljudet kvarstår ändå?

Någon här som har någon erfarenhet av detta? Kan eventuellt ladda upp ett ljudklipp senare..

Med vänlig hälsning
av Primus
#1217091
Jag hade ett vinande från bränslevärmare på min V60. Nu var det en D6, men bränslevärmare som bränslevärmare... Stäng av den och kolla om det försvinner.
av raye
#1217104
Har du manuell låda,glöm detta svar. Jag har samma bil -15 med automat.Detta ljud uppstår när det är lågt tryck i växellådan och när det har gått ungefär halva tiden efter senaste servicen,Man gasar lite och det försvinner. Sätter du lådan i sportläge så försvinner det också,förmodligen inte skadligt men lite irriterande är det ju.
av drugglas
#1217105
Har en 14- automat, den lät så innan min senaste service och då fick jag svaret att generatorn var trasig därav ljudet, det låter även i sportläge.. Men har fortsatt om inte börjat låta mer efter generatorbytet
av raye
#1217136
Du borde reklamera reparationen av generatorn eftersom felet inte var där.Växellådan tror jag och det går nog inte att laga utan bara köpa läget.
av V602014
#1217139
I mitt fall så byttes det ac kompressor på min V60 D3 automat. Vinandet finns dock ändå kvar.
Fick en lånebil D4 V60 med bara 1600 mil på mätaren. Den lät och ven mer än min bil. Har gett upp och höjer stereon istället :lol: .
Användarvisningsbild
av CabBO
#1217654
Jag hade problem med vinande ljud i min C70 T5. Där trodde dom det var kompressorn till AC:n, men det var packning till vevhusventilationen. Tjutande ljud vid tomgång och jämn gång. Så fort man gasade upp ordentligt så slutade ljudet. Lätt att kolla genom att lossa oljepåfyllningslocket vid tomgång. Ljudet slutade så fort locket öppnades. Började så fort man satte dit det. Luften måste ut någonstans och därav ljudet. Fick köra ett par dagar med "nästan" stängt oljepåfyllningslock innan verkstan kunde ta det.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]