Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216456
Hej
Jag är en ägare av en XC60 D4 2WD 2015 där batteriet har tagit stryk pga alla starter av dieselvärmaren.

Nu till frågan jag har alltid hört att man ska plocka +polen före - polen. Jag hittade ett klipp på youtube från Volvo Storbritannien där det anger att -polen ska plockas bort före +.
Kolla nedan:


Min fråga vad gäller? Någon som vet?

Med vänlig hälsning, SilverM



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1216470
Minus tas bort först och återmonteras sist. Det görs helt enkelt för att man inte skall kunna kortsluta plus mot jord med verktyget man använder.

/Thomas
#1216717
Jag har för mig att man tar - polen först och sist för att minimera gnistbildning också.
#1216776
CabBO skrev:Jag har för mig att man tar - polen först och sist för att minimera gnistbildning också.
Det borde inte spela någon som helst roll, strömkretsen sluts med samma risk för gnistor oavsett....eller har jag tänkt helt fel ?

/Thomas
#1216967
Förklara gärna hur lampor och boxar påverkas mindre av att du bryter kretsen genom att plocka av minus först?

Jag har själv väldigt svårt att förstå hur det ska kunna påverka om kretsen bryts på plus eller minussidan av batteriet. .

Du minskar sannolikheten för kortslutning genom att plocka bort den jordade polen först. Börjar du med icke jordade (oftast pluspolen) kan verktyget du använder röra i något som är jordat. Då får du en kortslutning som kan påverka annan elektronik. Hur du bryter kretsen spelar så vitt jag vet ingen roll.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]