Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
#1216231
Misstänker något är på väg åt fel håll :(
När jag låser upp dörrarna med fjärr så har sista gångerna dörren på passagerarsidan höger fram inte gått öppna utifrån med handtaget. Öppnas inifrån inga problem. Alla andra dörrar är bra och inga fel på. Bilen står i inomhus garage (kan inte vara kylan då) och problem uppstår endast när vi ska köra ut på morgonen. Någon som haft samma erfarenhet eller tips på lösning på detta. Kan det vara batteriet som börja ge upp efter fyra år eller smågrejor i låskistan, handtagsvajern kanske? Tacksam för alla tips!
av Rådlös
#1216247
Batteriet är ju naturligtvis enklast att kolla med en batteritestare. Men låskistan är nog misstänkt. Den kan gå sönder oavsett vilket klimat det är.
av Yami
#1216620
Har upplevt detsamma.
Lite lås-upplevelser.
Kom hem med nya bilen häromkvällen, låste/larmade med knappen på nyckeln.
Frugan ville ut en sväng direkt så vi gick ut och låste upp med knappen på nyckeln.
Främre passagerardörren gick inte att öppna utifrån, fick öppna inifrån. Kände dock inte på de andra dörrarna.
När vi sedan startade bilen knäppte det till och dörrarna låstes.
När vi kört klart, hoppar jag ur och skall ta en väska i baksätet jag glömde tidigare, då är bakdörren låst.
Gick då in på menyn och letade upp dörrlås-funktionerna och tog bort dessa val. Nu är det inga dörrar som är låsta
under färd eller efter avlarmat. Bara låst när jag själv låser/larmar via nyckel, appen eller inifrån.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1216643
Vad händer om du trycker två gånger i följd på öppnaknappen på fjärren?
av Power650
#1217382
Johannes1975 skrev:Misstänker något är på väg åt fel håll :(
När jag låser upp dörrarna med fjärr så har sista gångerna dörren på passagerarsidan höger fram inte gått öppna utifrån med handtaget. Öppnas inifrån inga problem. Alla andra dörrar är bra och inga fel på. Bilen står i inomhus garage (kan inte vara kylan då) och problem uppstår endast när vi ska köra ut på morgonen. Någon som haft samma erfarenhet eller tips på lösning på detta. Kan det vara batteriet som börja ge upp efter fyra år eller smågrejor i låskistan, handtagsvajern kanske? Tacksam för alla tips!
Hittat någon lösning? Har också problem med passagerardörren fram som inte låser upp. :-(O)
av Johannes1975
#1217715
Power650 skrev:
Johannes1975 skrev:Misstänker något är på väg åt fel håll :(
När jag låser upp dörrarna med fjärr så har sista gångerna dörren på passagerarsidan höger fram inte gått öppna utifrån med handtaget. Öppnas inifrån inga problem. Alla andra dörrar är bra och inga fel på. Bilen står i inomhus garage (kan inte vara kylan då) och problem uppstår endast när vi ska köra ut på morgonen. Någon som haft samma erfarenhet eller tips på lösning på detta. Kan det vara batteriet som börja ge upp efter fyra år eller smågrejor i låskistan, handtagsvajern kanske? Tacksam för alla tips!
Hittat någon lösning? Har också problem med passagerardörren fram som inte låser upp. :-(O)
Problemet kvarstår, så sent som igår gick det inte öppna passagerardörren fram när jag låser upp med fjärren. Har inbokad årlig service precis innan jul. Ska ta upp det med servicen killen, hoppas han hittar lösning.
av Johannes1975
#1217905
Johannes1975 skrev:
Power650 skrev:
Johannes1975 skrev:Misstänker något är på väg åt fel håll :(
När jag låser upp dörrarna med fjärr så har sista gångerna dörren på passagerarsidan höger fram inte gått öppna utifrån med handtaget. Öppnas inifrån inga problem. Alla andra dörrar är bra och inga fel på. Bilen står i inomhus garage (kan inte vara kylan då) och problem uppstår endast när vi ska köra ut på morgonen. Någon som haft samma erfarenhet eller tips på lösning på detta. Kan det vara batteriet som börja ge upp efter fyra år eller smågrejor i låskistan, handtagsvajern kanske? Tacksam för alla tips!
Hittat någon lösning? Har också problem med passagerardörren fram som inte låser upp. :-(O)
Problemet kvarstår, så sent som igår gick det inte öppna passagerardörren fram när jag låser upp med fjärren. Har inbokad årlig service precis innan jul. Ska ta upp det med servicen killen, hoppas han hittar lösning.

Idag fastnade "låstungan" och dörren går inte stänga helt...grrrr. Låset hakar sig inte i b-stolpen. Se bilden
Bilagor
IMG_0445.jpg
IMG_0445.jpg (1.11 MiB) Visad 1592 gånger
av Power650
#1220043
Varit inne på julservice än. Mitt lås krånglar mer och mer. Vill inte låsa/låsa upp..
av Johannes1975
#1220946
Power650 skrev:Varit inne på julservice än. Mitt lås krånglar mer och mer. Vill inte låsa/låsa upp..
Jodå julservicen gick bra.
Tekniker befarar kabelbrott i den integrerade låskistan. Håller säkert lite till säger han men i längden måste den bytas. Kostnad: ca 2000:- med arbete. Lite skeptiskt till hans slutsats. Jag kör rätt ofta mycket själv men i mitt fall är det passgerardörren som krånglar. Det borde vara förardörren eftersom det är den dörren jag öppnar och stänger mest om det är tal om slitage...
Användarvisningsbild
av Wictorsson
#1226032
Ville bara tillägga att jag har samma problem med att passagerardörren ej låses upp ibland.
Oftast på morgonen konstigt nog. Började när det var kallt ute.
De ska ha 750 kr i felsökningsavgift bara för att leta upp vad som är problemet så jag får se när det blir av.
Känns inte jätteakut än i alla fall.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]