Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217945
Tackar.... känns ju dock plötsligt som att nyttan är tveksam.... men får väl ge det ett tag och se...
#1217947
Jag var till Volvo igår för att kolla mitt batteri då det visat låg batterikapacitet när jag velat köra värmaren. Teknikern såg att vid en av polerna var det inte åtdraget ordentligt så han drog åt det. Han sa att jag skulle prova att köra bilen igen och komma tillbaka om det visade problem igen för då skulle hankoppla in datan och se över tid vad som händer med batteriet. I morse kom jag ut till en varm bil och bilen startade fast mycket låg % (4%) på min Battery Sense. Jag vet inte om min Battery Sense visar fel eller om batteriet är kasst, men så låg % som 4% så skall inte värmaren eller bilen starta. Sen körde jag ett par mil och när jag stannade så visade Battery Sense hela 5% ??:-/
Bilagor
Tisdag.png
Tisdag.png (46.32 KiB) Visad 382 gånger
#1217959
Har monterat CTEK Battery Sense på frugans V60 men tycker att CTEK har missat en viktig inställningsparameter. Nämligen vilken batterityp som sitter i bilen, tex.bly-syra och AGM har olika spänningar vid fulladdat batteri.
#1218124
Jag försöker förstå min BS (Battery Sense). Läste ett svar från CTEK i tidigare inlägg att BS visar resultat efter ca 10-12 tim, men jag förstår ändå inte riktigt hur det fungerar. Jag kanske får ringa dom. Det kanske är fel på min BS, batteriet eller fått en bugg i appen.
Bilen startar utan problem och värmaren sköter sig exemplariskt också med att starta, värma och fungera över tid. Det jag inte förstår är "laddningskurvan" från BS.
Här är ett par bilder från i morse. Jag har INTE laddat batteriet i natt. Däremot körde jag värmaren inatt.
Bilagor
onsdag 2.png
onsdag 2.png (49.26 KiB) Visad 374 gånger
Onsdag 1.png
Onsdag 1.png (63.94 KiB) Visad 377 gånger
#1218155
Väldigt likartat beteende Perra83 .... fast något bättre återhämtning på din än vad jag upplever på min... vilken storlek på batteri har du? Och satte du mot chassi eller direkt på båda poler.
#1218158
grålle1 skrev:Väldigt likartat beteende Perra83 .... fast något bättre återhämtning på din än vad jag upplever på min... vilken storlek på batteri har du? Och satte du mot chassi eller direkt på båda poler.
Det sitter ett original 70A batteri V60 -16. Satte faktiskt minus i chassi precis som laddaren.
Ctek visar att den ska sitta på polerna men blir det någon skillnad? I så fall byter ja till polerna.
#1218171
Ok! Kan inte tänka mig att det spelar så stor roll med chassi eller pol.. men funderade likadant, flyttar vid behov!?
#1218209
Utan att ha en sån här manick, så tycker jag att kurvan inte riktigt beskriver det som bränslevärmaren gör mot batteriet.
Den skarpa dippen vid start av värmaren indikerar att värmaren är effekthungrig vid start, sen ligger belastningen/förbrukningen kvar på denna nivån tills värmaren stannar.
Batteriet har nu blivit av med ett antal Ah.
Du kör bilen 5 mil, batteriet laddas nu. Grafen visar tillskottet genom att grafen vänder uppåt.

Det som inte riktigt stämmer för mig är att den korta körsträckan visar att batteriet blivit närmast fulladdat.
5 mil räcker inte för att ladda upp ett tomt batteri.

Jag tror att det som ställer till det är att grafen ska ses som en indikator åt vilket håll batteriets hälsa/status rör sig.
Stora uttag visas som "ner", medan laddning visas som "upp".
Men, man kan inte avgöra hur mycket kapacitet som batteriet har vid ett visst tillfälle.

Detta har troligen att göra med att mätning av batteriets spänning inte visar korrekt, förrän batteriet har lugnat ner sig efter uttag/tillskott.
#1218264
Nu har jag inte läst varje rad i denna tråd men är det inte så att enheten bara mäter aktuell spänning över batteripolerna? Och när laddningstillstånd gäller så blir spänningen hög? Och det säger egentligen inte så mycket om batteriets laddningsgrad vid aktuellt tillfälle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]