Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217406
Ni som monterat Ctek Sence, har ni monterat minus på batteriet eller chassi?
Jag har redan snabbkontakt med indikator, men tycker inte den är särskilt tillförlitlig så tänkte montera en Sence... men skall jag ta samma anslutningar då eller direkt på batteriet (nej jag har inte läst monteringsanvisningen ännu, finns ju bra forum) :D
#1217434
Jag har monterat i batteriets båda poler. Så står det i bruksanvisningen i alla fall.
#1217749
CabBO skrev:
TommyP86 skrev:Det sitter säkert ett 80ah agm i redan, om den har s/s. Min t5 -15 har ett sånt, så det är nog inte mindre i din diesel.
Är du säker det är ett original batteri i din bil?
I min instruktionsbok, manual mm så står det att det är 70ah batteri i denna D4 AWD. Kanske bättre jag läser av på batteriet vid ett tillfälle.
Japp Bild orört. Kanske är nåt vea-relaterat.
#1217753
Jag har också 70Ah i min D4 AWD.

Blir lite fundersam över kapaciteten/laddningen/värmaren dock..
Laddade fullt igår, ca 30-35min värmare idag (-2grader ute) drog ner batteriet till 76% (låter mycket tycker jag) och sen körde jag 30 minuter vilket resulterade i 80% kvar i batteriet (4% laddning på 30 min låter lite tycker jag)... är det verkligen "rätt"...
#1217859
Skall bli intressant att se din ladd- och förbrukningskurva på batteriet. Min segar sig upp i laddning under körning precis som "grålle1" skriver.
#1217912
CabBO skrev:Idag när jag kom till bilen och hade använt värmaren så var det annorlunda. I och för sig så var det mildare i natt, men det är en väldig skillnad.
Så här såg batteriförbrukningen ut i natt. Sen har jag kört lite med viss uppgång. Skillnad från 6 december.
Ser fortfarande illa ut, ett batteri ska inte dyka sådär, med 20% kvar får du ju inet ens igång bilen, Jag skulle inte lita på att den där appen/modulen fungerar överhuvudtaget. Mät batteriet med en multimeter medans du startar värmaren, kolla sedan efter 30min igen , det skulle jag ha gjort. el kör ett belastningsprov. det tar 10sec med en batteriprovare som de flesta verkstäder el de som säljer batterier har
#1217940
Hmmm, jag är nog lite fundersam över tillförlitligheten i Ctek Sence... eller så är mitt batteri (eller något annat) dåligt...

Bilden visar hur jag först laddade fullt =upp till 100%
-På morgonen 11:e gick värmaren 40min och batteriet sjönk (indikerat) til 76%
-Jag körde 3mil/30min och då ökade batteriet futtiga 4% (till 80%)
-Bilen stod sen parkerad hela dagen, men vid lunch indikerar batteriet att det ökar, först sakta och därefter brant och sen lite flackare igen upp till 95%. (konstigt beteende tycker jag)
-vid 16 startade jag värmaren i ca 20min och då sjönk det till 75%.
-körde ca 4mil på en timme (inklusive ett stopp) och då steg det till 90%.
-Väl parkerad hemma så samma beteende igen (typ).. visade 90% länge och väl för att efter några timmar sakta stiga till 95%. (Visst, det kan ju vara så att batteriet behöver vara obelastat en längre tid för att visa rätt värde)
-och sist (och oroväckande), körde värmaren 25min i morse (-1grad) och då sjönk det till 50%!!! ?:-/ känns ju sådär inför vintern...
-ca 40 minuters körning medförde en ökning med 5 upp till 55%....
Bilagor
IMG_0022.PNG
IMG_0022.PNG (54.61 KiB) Visad 348 gånger
#1217941
Hej, jag har samma problem med att batteriet dippar ganska kraftigt. Jag skrev till Ctek och frågade hur det funkade.

Min fråga:
Hej, jag har en Battery Sense kopplad till batteriet på min bil. Jag har även en indicator eyelet kopplad på sama batteri. I förrgår så visade Battery Sense att jag hade 54 % batteri, medans indicator eyelet visade grön blink. Jag hade kört bilen 14 mil den dagen, så jag gissade att eyelet visade rätt. Men tänkte jag kopplar in min MXS 10 och den gick över till underhållsladdning inom 2 timmar så min fråga är varför visar Battery Sense så fel?Jag uppdaterade Battery sense när laddaren visade fullt, men den visade fortfarande 54 %. Jag kopplade ur laddaren och nästa morgon när jag uppdaterade igen visade Battery sense 100 % igen. Kollar man kurvan så verkar den visa rätt ibland. Men helt plötsligt så droppar den 40-50 % direkt. Vi har även en Battery Sense kopplad på vår andra bil och den gör samma ibland.

Svaret:
Hej
Battery sense visar inte snabba realtidsförändringar i batteriet såsom Comfort Indicator gör. Dessutom är nivåerna olika satta på CI och BS av nån ingenjörsmässig anledning.

BS är som bäst för långtidsövervakning av batterihälsa, då den visar laddningsgraden (State of Charge, kallad SoC)
Intressantaste är den långsiktiga trenden, för fordon i daglig användning. Och hur extern laddning (med t.ex. CTEK batteriladdare) inverkar i den. Droppar kan förekomma, MEN vi har också tampats med bugar i appen, som vi kontinuerligt bekämpar. En ny uppdatering med bugfixar bör komma före jul.
Men, Battery Sense mäter och beräknar på en bred bas dvs den mäter spänning var femte minut och formeln som den sedan använder tar hänsyn till laddning/urladdning och bygger på tidigare erfarenheter om det individuella batteriet dvs batteriets egenskaper , t.ex batteriets vilospänning, som kan öka när batteriet inte belastas.
Därför är den långsam, och kommer att visa resultat för din laddning först efter 10-12h.

Jag har själv en Battery Sense inkopplad, och hade samma tankar som du innan jag lärde mig hur den fungerar.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

MVH CTEK SUPPORT TEAM
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]