Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218585
Har inte uppdaterat och lider lite av att tidsskalan flyttar på sig, tiden "driver"... men jag avvaktar nog lite att uppdatera...

Däremot tycker jag den börjar bete sig "bättre" och att det nu går att läsa ut något av den... inte lika djupa dippar och man ser trenden.. det enda är ju att det tar ett antal timmar efter användning innan den peakar upp till "rätt" värde igen. Men det är typ som att den "lär sig batteriet" (CTEK kanske hade rätt då :lol: )!?

ca 20 minuter värmare och 30 min körning två gånger per dag är mönstret (även om tiden glidit lite)
Bilagor
IMG_0038.PNG
IMG_0038.PNG (62.95 KiB) Visad 258 gånger
#1218588
Jag har inte uppdaterat min och det har inte skötts automatiskt heller.
Däremot tycker jag att BS fungerar bättre nu eller om det är jag som förstår den bättre :)
Det tar som sagt några timmar innan man ser det "riktiga" resultatet efter det man stängt av bilen och batteriet fått stabilisera sig.
#1218893
Är det någon som ser någon skillnad på uppdateringarna?
Jag har fortfarande 2.1 / 9.2 och vill inte uppdatera innan allt fungerar bra igen.
#1219213
Nu har jag uppdaterat min också och det fungerar ok.
Nu har jag haft BS ett tag och börjar lära mig den. Det jag funderar lite på är när man kört den på t ex morgonen så visar det en brant kurva neråt i appen. Däremot så segar sig kurvan uppåt och tar mkt längre tid innan den visar samma laddning som innan start av värmare. Enligt direktiv skall man köra bilen lika länge som man kört värmaren och det stämmer inte i kurvdiagrammet i appen. Men det är väl som sagt att batteriet behöver vila till sig efter körning innan rätt resultat visas.
#1219226
Fast batteriet tar mindre och mindre laddning ju närmare fullt det är, så det är lite självreglerande. Har du underhållsladdat och kör värmaren dagen efter kan det säkert ta dubbla tiden att återfå laddningen, men var batteriet lite mer urdraget kommer det ladda snabbare när du kör...

Men att säga laddningsstatus baserat på spänning ska nog ses som indikativt at best.
#1220063
jag har sällan last så manga olika undringar på ett ganska enkelt ämne. Det är ju bly-syra batteriet det handlar om, Ingen raketforskning direkt. Tekniken har ju funnits sedan långt innan Dacke dog.
Varför tar ni inte er tid med att gå in på någon av batteritillverkarnas siter och inhämta nödvändiga kunskaper om hur batterier fungerar. T ex som polspänning vid fulladat, resp urladdat. Laddspänningar, förväntade tider för att ladda batteriet till 100 %, osv osv.
Ni ägnar här åt gissningar och har ingen aning om huruvida batterisensorn och/eller appen verkligen ger relevanta värden, eftersom ni inte brytt er om att lära er grundläggande bakgrundsfakta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]