Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218798
Det är inte bara att åberopa köplagen. Köper man en bil som gått 20.000mil så måste man vara medveten om att fel kan uppstå på en sådan gammal bil och ändå ses som normalt. Felet uppkom ju även en vecka efter köpet och isåfall måste man ju kunna bevisa att felet funnits där innan köpet. Dessutom så har köparen ganska omfattande undersökningsplikt.

Vissa kan man dra et sånt här case juridiskt men frågan är om någon part ens kommer vinnande ur det.
#1218853
Köplagen är användbar om man kan visa att säljaren kände till eller borde känt till felet och underlåtit att tala om detta.

Felet får inte vara av sådan natur att det gått att upptäcka vid noggrann undersökning.
Är inte köparen kunnig nog får man anlita fackman.
#1218920
Daniel73 skrev:Köplagen är användbar om man kan visa att säljaren kände till eller borde känt till felet och underlåtit att tala om detta.

Felet får inte vara av sådan natur att det gått att upptäcka vid noggrann undersökning.
Är inte köparen kunnig nog får man anlita fackman.
Då felet visade sig efter så pass kort tid (en vecka) efter köpet talar det för att bilen var behäftad med defekten redan innan överlämnandet.
#1218933
seriöst, vilken planet kommer ni ifrån, med 20k mil på mätaren kan vad som helst gå sönder, vilka jävla pladder om att säljaren skulle ha några skyldigheter. Ni är säkert en sån som går tillbaka till Ica och säger att det fattas pulver i tvättmedelspaket när personalen försöker förklara att det sjunkit ihop under transporten.
#1218941
Derank skrev:seriöst, vilken planet kommer ni ifrån, med 20k mil på mätaren kan vad som helst gå sönder, vilka jävla pladder om att säljaren skulle ha några skyldigheter. Ni är säkert en sån som går tillbaka till Ica och säger att det fattas pulver i tvättmedelspaket när personalen försöker förklara att det sjunkit ihop under transporten.
Då du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om så tycker jag att du ska läsa på var köplagen innebär, I länken jag angav finns flera rättsfall som exempel. Köplagen tar ingen hänsyn till om bilen har gått 500 mil eller 30 000mil.

Men det många missar är att skriva ett vanligt kontrakt. Köplagen går att avtala bort, gör då det så slipper man ev juridiska processer från någon som faktiskt ved vad köplagen innebär.
#1218950
dannesk skrev:Dessutom så har köparen ganska omfattande undersökningsplikt.
nope, bara om säljaren uppmanar till det... eller gjort det av eget initiativ...

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Daniel73 skrev: Är inte köparen kunnig nog får man anlita fackman.
nope, noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.
#1218959
andy78 skrev:
Lobocut skrev:Här kan man läsa mer https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... vatperson/

Det är en villfarelse att tro att man inte har något ansvar längre när bil och pengar har bytt ägare.
Hur bevisar man att felet fanns vid köpet?
Som jag skrev tidigare, då felet visade sig så pass kort tid (en vecka) efter köpet talar det för att bilen var behäftad med defekten redan innan överlämnandet.
#1218968
Lobocut skrev:
andy78 skrev:
Lobocut skrev:Här kan man läsa mer https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... vatperson/

Det är en villfarelse att tro att man inte har något ansvar längre när bil och pengar har bytt ägare.
Hur bevisar man att felet fanns vid köpet?
Som jag skrev tidigare, då felet visade sig så pass kort tid (en vecka) efter köpet talar det för att bilen var behäftad med defekten redan innan överlämnandet.
Jo fast det räcker inte, det fanns inte där vid köp och provkörning, felet kan lika gärna ha uppstått 2, 3 eller 7 dagar after.
Det räcker inte att det finns en köplag du måste kunna bevisa att felet har funnits där innan, vilket är i stort sett omöjligt.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]