- tor 30 nov 2017, 21:16
#1215382
Hej
Köpte för någon vecka sedan en XC60 D4 MY14 manuell med 20 000 mil på mätaren. Idag tändes motorlampan tillsammans med texten "begränsad motorprestanda", illustrerat av en söt liten sköldpadda. Jag märkte ingen förändring i motorn vid körning.
Jag kopplade in mig och läste av följande fel
- PM Filter Bank 1 Status: Fail.
Fick mätvärde 65 292 (att jämföra med spannet 3 000 - 32 000
- Felkod 0127 Intake air temperature too high (både lagrat och aktivt)
Fick lätt panik över mina korta dagisturer och drog ut på en 40 minuter lång rallyetur med +3000 rpm. Felmeddelandet kvarstod tills jag stängde av och slog på igen. Felmeddelandena i bilens display lyser inte längre men felkoden 0127 finns fortfarande vid avläsning och mätvärdet är fortfarande drygt det dubbla mot "limit".
Så, vad ska jag göra. Är partikelfiltret kört (borde det inte komma upp i bilens display?), är givaren till luftintaget paj (och varför kan man inte hitta sådana att köpa?), LMM, intercoolern som har nåt knas?
Har 20 grader på inluften till motorn, någon som vet vad motorn vill ha in?
Tacksam för svar om någon känner igen sig eller har kluriga idéer på vart jag ska börja felsöka.
/ Jonatan
Köpte för någon vecka sedan en XC60 D4 MY14 manuell med 20 000 mil på mätaren. Idag tändes motorlampan tillsammans med texten "begränsad motorprestanda", illustrerat av en söt liten sköldpadda. Jag märkte ingen förändring i motorn vid körning.
Jag kopplade in mig och läste av följande fel
- PM Filter Bank 1 Status: Fail.
Fick mätvärde 65 292 (att jämföra med spannet 3 000 - 32 000
- Felkod 0127 Intake air temperature too high (både lagrat och aktivt)
Fick lätt panik över mina korta dagisturer och drog ut på en 40 minuter lång rallyetur med +3000 rpm. Felmeddelandet kvarstod tills jag stängde av och slog på igen. Felmeddelandena i bilens display lyser inte längre men felkoden 0127 finns fortfarande vid avläsning och mätvärdet är fortfarande drygt det dubbla mot "limit".
Så, vad ska jag göra. Är partikelfiltret kört (borde det inte komma upp i bilens display?), är givaren till luftintaget paj (och varför kan man inte hitta sådana att köpa?), LMM, intercoolern som har nåt knas?
Har 20 grader på inluften till motorn, någon som vet vad motorn vill ha in?
Tacksam för svar om någon känner igen sig eller har kluriga idéer på vart jag ska börja felsöka.
/ Jonatan