Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215382
Hej

Köpte för någon vecka sedan en XC60 D4 MY14 manuell med 20 000 mil på mätaren. Idag tändes motorlampan tillsammans med texten "begränsad motorprestanda", illustrerat av en söt liten sköldpadda. Jag märkte ingen förändring i motorn vid körning.

Jag kopplade in mig och läste av följande fel

- PM Filter Bank 1 Status: Fail.
Fick mätvärde 65 292 (att jämföra med spannet 3 000 - 32 000
- Felkod 0127 Intake air temperature too high (både lagrat och aktivt)


Fick lätt panik över mina korta dagisturer och drog ut på en 40 minuter lång rallyetur med +3000 rpm. Felmeddelandet kvarstod tills jag stängde av och slog på igen. Felmeddelandena i bilens display lyser inte längre men felkoden 0127 finns fortfarande vid avläsning och mätvärdet är fortfarande drygt det dubbla mot "limit".

Så, vad ska jag göra. Är partikelfiltret kört (borde det inte komma upp i bilens display?), är givaren till luftintaget paj (och varför kan man inte hitta sådana att köpa?), LMM, intercoolern som har nåt knas?

Har 20 grader på inluften till motorn, någon som vet vad motorn vill ha in?

Tacksam för svar om någon känner igen sig eller har kluriga idéer på vart jag ska börja felsöka.

/ Jonatan
#1215401
jonsetajm skrev:
fjohan82 skrev:Bara att köra tillbaka till bilhandlaren, du har garanti....
Privatköp...
Hoppsan... Och ev motorgaranti bör ha passerat med tanke på miltalet.
#1218775
Har tidigare i mars/april i år haft samma problem, har då gjort rent givaren. Har inte haft felkoden sedan dess. Så prova att göra rent givaren. ( Obs vet inget om mätvärden utan det var min servicetekniker som tipsade)

Hälsningar Lars
#1218779
Lobocut skrev:
jonsetajm skrev:
fjohan82 skrev:Bara att köra tillbaka till bilhandlaren, du har garanti....
Privatköp...
Du kan fortfarande reklamera till säljaren såvida ni inte har avtalat bort köplagen.
Vilken köplag kan man åberopa på privatköp?

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]