Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212936
Jahapp, då var det is och pansaris på bilarna igen. Årets vinter har kommit (till södra sverige) och
i morse insåg jag nackdelen med fancypancy automatiskt infällda backspeglar. Kom ut till bilen som
annars stått i carport, men nu efter flytt står på vanlig parkering. Såg redan när jag rundade huset att
bilen hade isfria rutor och jag skänkte en god tanke till VOC och bränslevärmaren. Väl framme vid bilen
inser jag att dörrarna sitter fast och det ligger en härlig pansaryta med is över hela bilen.
Samtidigt börjar bilen att försöka köra ut backspeglarna eftersom jag tog i handtaget och låste upp bilen.
Vrrmmmm låter det och speglarna flyttar sig någon cm innan det tar stopp.
FAN, hoppas motorerna klarade sig tänker jag.
Väl inne i bilen och efter att kört en stund så känner jag på speglarna och värmen från min hand är tillräcklig för att tina upp isen.
Har även under färd kört med värme från AC:n mot dörrsidorna.
Jag "tinar" upp allt runt spegelns fäste och ber lite tyst medan jag aktiverar speglarna igen (som nu sitter i något mellanläge mellan
ut och infällda. Vrrmmm låter det och speglarna fälls ut, jag provar några gånger att fälla ut och in och funktionen fungerar som den ska.
Puh tänker jag, och stänger av funktionen i panelen.

Men nu lite reflektion, varför har inte Volvo med alla sina sensorer byggt in så att automatiken för speglarna inaktiveras
om det är minusgrader ute?

Scenario 1. Speglarna är utfällda och det blir minus, funktionen inaktiveras och föraren meddelas. När bilen sedan låses fälls de inte in.
Scenario 2. Speglarna är infällda under natten, det blir minus och när föraren kommer ut till bilen så har funktionen inaktiverats och
speglarna förblir infällda tills föraren själv manuellt fäller ut dem. Visst här är väl problemet, men då har ialla fall föraren en chans att
göra det isfritt innan man fäller ut dem. Alternativt att bilen fäller ut dem själv om det blir minus under natten, men det fungerar nog inte
om man valt att fälla in dem pga trång parkering och risk föreligger att utfällda speglar skadar omgivningen.

Eller ännu smartare, gör det möjligt att i VOC-appen stänga av funktionen. Då kan man stänga av funktionen när man inser att det är is på bilen.
Som det är nu måste jag öppna bilen för att stänga av funktionen, men öppnar jag bilen aktiveras funktionen. Lite moment 22 :|

Eller som vissa kommer säga, "lär dig stänga av funktionen från november till mars/april om du inte har varmgarage eller carport".
Ja, detta är ju en lösning, men samtidigt vill man ju ha funktionen igång så länge som möjligt. :)
#1212952
Själv ser jag inte detta som ett stort problem att komma ihåg att avaktivera funktionen innan snön kommer eller riktigt kallt & regn. Är mer irriterande ifall speglarna slutade funka automatiskt och få meddelande så fort det vart minusgrader, skulle innebära varje dag i oktober/november för min del iaf. En funktion att kunna låsa upp dörrarna utan att speglarna fälls ut skulle vara mer användbar isåfall.

Själv stängde jag av dom förra veckan då jag visste att det skulle börja snöa inom kort.
#1212980
Varför bara stänga av infällningen på vintern. Är man parkerad på sådan plats att speglarna inte är "i vägen" utfällda, gäller väl det året om :wink: Tilläggas kan att jag aldrig stänger av infällningen. Jag tror nämligen att de inte fastnar lika lätt, om de får arbeta i alla väder.
#1212989
Motorerna i speglarna har ett inbyggt överbelastningsskydd. Så det är en minimal risk man tar att något skulle gå sönder om speglarna fryser fast. Har aldrig gått sönder för mig.
#1213001
SvenB skrev:Varför bara stänga av infällningen på vintern. Är man parkerad på sådan plats att speglarna inte är "i vägen" utfällda, gäller väl det året om :wink: Tilläggas kan att jag aldrig stänger av infällningen. Jag tror nämligen att de inte fastnar lika lätt, om de får arbeta i alla väder.
Själv vill jag ha dom infällda när man kan för att minimera risken för att folk går in i dom på parkeringar osv. men på vintern vill man inte riskera att de fastnar då de mestadels är fulla av snö och is fast det beror ju på var man bor, då är det bättre att de alltid är ute.
#1213079
Stänger aldrig av mina speglar, har aldrig haft problem heller oavsett bil.
Hemma bor dock bilen i garage, kanske skillnad om bilen får stå ute oavsett väder....
#1213107
Har mina alltid utfällda efter att en kollega försökte vara snäll och rätta till mina speglar när jag hade dem infällda.
#1213127
Som sagt, mina gamla bilar har inte haft automatiskt infällda och min nuvarande
som har det har stått i carport senaste året, men nu står den ute och detta var första
kylan som kom och i vanliga fall har jag ju inte behövt tänka på det.

Bra med överbelastningsskydd, men jag tror med att speglarna klarar att köra ut i de flesta
fall, men i natt var det först snö som blev regn och sedan snabbt omslag till minus så
blev isytan både tjock och skrovlig, därför fastnade de.
Hade säkert klarat både lättare isbildning och snö.

Men men, nu får de stå ute några månader :lol:
#1213149
För mig är det helt oförståeligt varför man någonsin har automatisk infällning aktiverat.
#1213153
fjohan82 skrev:Stänger aldrig av mina speglar, har aldrig haft problem heller oavsett bil.
Hemma bor dock bilen i garage, kanske skillnad om bilen får stå ute oavsett väder....
Jag parkerar alltid bilen ute på gatan och ett par gånger (på sju år) har jag råkat ut för att backspeglarna inte fällts ut, men de har inte gått sönder.
Förrförra bilen (som inte hade infällbara backspeglar) fick däremot två backspeglar krossade vid två olika tillfällen, den ena gången var det en hel rad bilar som drabbades.....
Hade backspeglarna varit infällda hade det varit mycket svårare att sparka sönder dem.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]