Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
#1212928
När jag sätter mig i bilen nu så står det typ "värmaren kunde inte startas pga låg bränslenivå" och i appen plingar det till fler gånger där det står "Det gick inte att köra parkeringsklimat. För låg bränslenivå".

Vad är detta egentligen? Är det att den startar extravärmaren pga yttertempen? För det är inget jag startat med flit.
Går det att stänga av detta manuellt?
av Lövet
#1212950
Det låter som att dieselvärmaren är aktiverad och inte kunde startas pga låg bränslenivå. Kolla i dina klimatinställnignar.
av dannesk
#1212953
Den automatiska starten av värmaren för hjälpvärme i bilen under färd är väl aktiverad kanske. Jag får alltid denna varning vid låg bränslenivå, det är ju för att informera föraren att man inte kan använda bränslevärmaren innan man parkerar och tänkte aktivera funktionen.
av Favazza
#1212955
dannesk skrev:Den automatiska starten av värmaren för hjälpvärme i bilen under färd är väl aktiverad kanske. Jag får alltid denna varning vid låg bränslenivå, det är ju för att informera föraren att man inte kan använda bränslevärmaren innan man parkerar och tänkte aktivera funktionen.
Då förmodar jag att den går att stänga av också. Bör man ha den aktiverad tycker ni?
Det är den som ge tillskott om inte motorn orkar hela vägen upp så att säga?!
av dannesk
#1212983
Värmaren går att stäng av, det har jag gjort då vi ofta kör kortkörningar och inte vill att värmaren ska starta hela tiden. Blir det kallare och motortempen inte går upp kan man starta den. Varningen kommer dock ändå vid låg bränslenivå för att man ska få info om att värmaren inte kan användas.
av malte2009
#1213737
Värmaren mår bra av att starta och gå! blir lättare strul om man bara använder den ibland! vid kortare körningar är det bra om man stödladdar batteriet för att slippa få för låg batterispänning!
av Lövet
#1213792
Beror på din körprofil. Värmaren mår inte alls bra av att startas och sedan bara köras 5 minuter. Då sotar den ihop efter ett tag.
av Lövet
#1213799
Kör den inte om den inte kan gå oavbrutet i åtminstone 10 minuter. Då klarar dig dig hyfsat i kombination med att den får gå längre nån gång i veckan åtminstone.

Vad jag vet skriver inte Volvo uttryckligen hur lång tid den minst måste gå(?) men i min Avensis stod det tydligt att den skulle kopplas ur om den inte kunde köras minst 5 minuter. Så 10 min är nog på den säkra sidan.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]