Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212860
Jag har en XC60 MY17 T6 AWD Polestar. Häromveckan fick jag en skada i ett framdäck och var så illa tvungen att köra över till min Volvo-verkstad som bytte de två framdäcken. Sedan dess har bränsleförbrukningen på bilen stigit kraftigt! Särskilt i högre hastigheter. Jag var en runda ner till Danmark och Tyskland och fick chansen att mäta på längre sträckor. Cruising på 140-150 km/h brukar ge en förbrukning på 1,20-1,25 liter per mil. Nu låg snittet på teststräckorna mellan 1,40-1,45 liter per mil!

Vad kan ha hänt? De bytte de två framdäcken till nya och lät de bakre (endast mindre slitage) vara. Kan det vara däcken? Eller kan de ha pillat med motorns mjukvara? Jag måste åka tillbaka och prata med dem men skulle gärna vilja ha lite kunniga synpunkter med mig.
#1212882
Däcktrycket är också värt att kolla. Har själv råkat ut för liknande efter service när de släppt ut lite luft. Brukar köra på 2,7 men verkstan brukar vill ha 2,5 i. Inte natt och dag men gör att jag snittar 0,53 istället för 0,51.
#1212935
Jag har väldigt svårt att tro att däckbytena gett den skillnaden. Kontrollera lufttrycket, för det är det enda som kan ge en skillnad som är ens i närheten.

Min gissning är att du haft medvind och motvind. Det kan ge den effekten du beskriver på enstaka resor. Om du över tiden fortfarande har väldigt hög bränsleförbrukning är det dags för felsökning. Däcken är inte där jag skulle börja.
#1213084
Däcken jämnar ut sig efter en del körande så det är väll inte så konstigt att det drar lite mer i början? Annat som bidrar kan vara vinden samt om vägen blivit sämre sedan sist. E4an slits och blir grov och ojämn på nolltid, fasiken vad det rullar på när det asfalteras om...
#1213141
Tack för tipsen. Jag får åka och kolla lufttrycket imorgon. Trodde först att de satt olika däck fram och bak men det är Pirelli Scorpion 20" på alla fyra. Jag tror inte att det är medvind/motvind som ligger bakom då förbrukningen var lika hög på tillbakavägen och vinden lär inte ha bytt riktning så snabbt.

Jag håller med om att vägkvalitet kan vara av stor betydelse. Har de ändrat kvaliteten på svensk asfalt på senare år? Jag tycker att även nylagda vägar slits upp och blir ojämna lite väl snabbt. Jag tycker exempelvis att asfalten på danska vägar är betydligt jämnare, mjukare och tystare att köra på.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]