Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212068
Kan man göra något mer än att köra kalibreringen av däcktrycksgivarna för att få bilen att fatta att det är luft i däcken? Har alltså ventiler med givare, dessa är ett år gamla och fungerade förra vintern men nu gnäller bilen om att det är lågt lufttryck i alla hjul trots att jag försökt köra kalibreringen ett flertal gånger.

Finns det något knep eller är det verkstaden som gäller?
#1212079
Ja, nyare Volvo har däcktrycksmätning via ABS. Det han dock bli ett antal månaders produktion med däcktrycksgivare innan man bytte till iTPMS.

Jag antar tyvärr att det kommer att kräva verkstadsbesök för att få det att fungera. Jag har lyckligtvis ingen personlig erfarenhet av strulande däcktrycksgivare.
#1212105
På vägen hem idag så stannade jag vid en annan mack och kollade trycket, visade sig att det skiljer nästan 0,2 bar mot den andra påfyllaren jag kollat med och uppenbarligen räckte det för att den skulle larma. Dessutom så slocknade varningen direkt så jag börjar tro att den där kalibreringen inte har någon funktion alls med tpmsgivare... Får skämmas lite för att jag inte dubbelkollade, men nu har jag lärt mig något om bilen iaf.
#1212175
Vi som har givare måste ha 100% lika tryck per axel. Är höger 0,2 (gissningsvis) fel mot vänster, ja då lyser det. Var riktigt irriterad innan jag upptäckte det på min. Speciellt känslig med vinterhjulen av nån anledning. Efter att jag lärt mej ha helt rätt tryck per axel fungerar det kanon. (Trycket borde verkligen stå i bilen, nu måste jag läsa ut givarna med tpms-verktyg för att vara säker...)
#1212212
14w46.
Men det är absolut inget problem, jag har hellre sensorer än rullomkrets på många sätt. Enda som är bättre med rull är att man slipper givarna. Jag hade inget alls i min tillverkad våren -14, men la själv in mjukvaran och köpte givare.
För den som hellre kör med punka finns det även möjlighet att bara stänga av det i menyn.
#1212219
Att inte ha givare/sändare mm i hjulen innebär ju inte att man behöver köra med punktering. Bilisten har klarat sig i generationer utan dessa hjälpmedel och klarat sig bra. Däremot med eller utan dessa sändare/givare så har du ju ett eget ansvar att kolla däcken. Om du kör bilen och får punktering så känner du det med eller utan sändare/givare.
Dessa hjälpmedel är till för att inte köra med för lite luft i däcken och därmed hjälp för miljön.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]