Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1211702
Bilia vill ha ca 1400kr för batteri inklusive montering på min V60 T4 2012. Det gäller samma batteri som sitter i bilen.
Låter billigt? Borde jag satsa på ett bättre batteri? har i och för sig används i 5 år nu och jag kommer inte ha kvar bilen 5 år till så kanske tillräckligt bra det de föreslog.
av III
#1211707
Tycker du det var billigt? Ja vi har olika preferenser. Tror det går att komma undan betydligt billigare med samma kvalité men kanske att du då for montera själv.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1211773
III skrev:Tycker du det var billigt? Ja vi har olika preferenser. Tror det går att komma undan betydligt billigare med samma kvalité men kanske att du då for montera själv.
Vad är billigt för dig?
Själv tycker jag 1400kr är helt ok med montering. 1599kr vill Biltema ha av mig. Dessutom får jag montera det själv ;-// .
av Lövet
#1211776
1400kr inkl montering är billigt
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1211863
Psyko skrev:Efter batteribyte ska man in med Vida och nollställa BMS också. Oftast inget man kan göra själv
Har jag aldrig hört! Vad är det i BMS som måste nollställas? Är det inte bara att byta? Vad skulle hända om man bara byter?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1212518
EbbevonVolvo skrev:
Psyko skrev:Efter batteribyte ska man in med Vida och nollställa BMS också. Oftast inget man kan göra själv
Har jag aldrig hört! Vad är det i BMS som måste nollställas? Är det inte bara att byta? Vad skulle hända om man bara byter?
Den håller koll på förbrukning och beräknar hur mycket batteriet behö er laddas.

Resten säger sig självt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1212542
iigloo skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Psyko skrev:Efter batteribyte ska man in med Vida och nollställa BMS också. Oftast inget man kan göra själv
Har jag aldrig hört! Vad är det i BMS som måste nollställas? Är det inte bara att byta? Vad skulle hända om man bara byter?
Den håller koll på förbrukning och beräknar hur mycket batteriet behö er laddas.

Resten säger sig självt.
Jag vet vad BMS är och gör. Men att något ska behövas nollställas? Vad jag vet så ska inget behövas nollställas, bara att byta. Står heller inget i instruktionsboken om någon nollställning vid batteribyte.
Men jag säger inte att det kan vara som du säger.
Vid laddning av batteriet så ska man ansluta till chassit, inte till minus på batteriet. Allt pga BMS.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1212906
EbbevonVolvo skrev: Jag vet vad BMS är och gör. Men att något ska behövas nollställas? Vad jag vet så ska inget behövas nollställas, bara att byta. Står heller inget i instruktionsboken om någon nollställning vid batteribyte.
Men jag säger inte att det kan vara som du säger.
Vid laddning av batteriet så ska man ansluta till chassit, inte till minus på batteriet. Allt pga BMS.
Vid laddning ansluter man plus till plus och minus till minus (antar att du vill ladda batteriet). Vid hjälpstart plus till plus och minus till chassit (då hög ström leder till uppvärmning och knallgas produceras = risk för explosion)

Vid byte av batteri bör man nollställa BMS så den får rätt utgångspunkt.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]