Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1211328
Älskar verkligen voc och fjärrstart av värmare och bil. Aldrig haft bränslevärmare i en bil innan V60. En liten iaktagelse, eller kanske inbillning jag vet inte, är att bilen blir varmare om jag startar värmaren manuellt. Säg följande scenario

Jag ska åka till jobbet kl 07:45 och ställer timern på det. Nog är bilen tinad men inte direkt jättevarm när jag kommer ut (Kommer alltså till bilen lite innan 07:45, så den har inte hunnit kallna). Kliver jag däremot upp och startar värmaren vid kl 7 så upplever jag att jag kommer ut till en ordentligt uppvärmd bil vid samma tidpunkt som tidigare scenario.

Är detta inbillning? Om inte, varför är det så?
#1211334
Är det inte så att om du använder timers så startas värmaren och går olika länge beroende på utetempen men när du startar den manuellt så går den i max 50 min och du startar den kl7 medans den kanske startar senare med timern. Effektiviteten på värmaren är ju densamma oavsett på vilket sätt den startas.
#1211341
Jag upplever nog samma sak.
Om jag startar manuellt 20-25 min innan avfärd är bilen riktigt varm (nästan för varm), men som idag när jag satt värmaren på timer (och konstaterade att den var startad när jag kollade ca 40 min innan avfärd) då var bilen bara lite ljummen när jag kom ut!?

Är det kanske så att manuellt ger full värme medans timer ger ”anpassad” effekt!?
#1211347
det blir det varmare om man sparkar igång manuell en 30min före avfärd. iaf nu då det är runt nollan, då det blir kallare går värmaren längre och då känns skillnaden inet lika stor. Sedan kanske det är full effekt på mauellt tillslag och timer går via utetemp, jag vet inte
#1211406
Nej den stängs inte av automatiskt om man startat på annat sätt än via tidur. Däremot anpassar den sig till hur varm motor och kupé redan är. Är det tillräckligt varmt kan den stänga av temporärt för att sedan dra igång på nytt när den tycker det behövs.

Max gångtid som parkeringsvärmare är 60 minuter. Men hur det funkar med denna tidsgräns sedan motorn väl startat vet jag inte. Värmaren är ju tänkt att kunna användas som tillsatsvärmare även under körning vid stark kyla, där en dieselmotor inte räcker till för att värma kupén ordentligt. Under sådana förhållanden borde den rimligen inte stanna av sig själv ens efter 60 minuter.

Det jag säkert vet är att om man direktstartar värmaren och kör den en kort stund som parkeringsvärmare (säg en kvart), därefter kör en kortare tur (säg en kvart) och sedan stannar och parkerar så fortsätter värmaren att gå om man inte stänger av den manuellt.
#1211517
andersuw skrev:
Det jag säkert vet är att om man direktstartar värmaren och kör den en kort stund som parkeringsvärmare (säg en kvart), därefter kör en kortare tur (säg en kvart) och sedan stannar och parkerar så fortsätter värmaren att gå om man inte stänger av den manuellt.
Det där beror på årsmodell hur värmaren uppför sig
andersuw skrev: Är det tillräckligt varmt kan den stänga av temporärt för att sedan dra igång på nytt när den tycker det behövs.
Webastovärmaren är två effeklägen, och kan därför har värmt "klart" och går på den lägre effektnivån och underhållsvärmer bara då man satt timern, medans om man startar manuellt med mindre tid fram till avfärd så pågår fortfarande full effekt uppvärmning
andersuw skrev: Värmaren är ju tänkt att kunna användas som tillsatsvärmare även under körning vid stark kyla, där en dieselmotor inte räcker till för att värma kupén ordentligt. Under sådana förhållanden borde den rimligen inte stanna av sig själv ens efter 60 minuter.
Då går den då det behövs, men kan trottla effekten för att slippa starta/stoppa gång på gång
#1211668
Momentum skrev:Det där beror på årsmodell hur värmaren uppför sig
I exakt vilket avseende menar du att det beror på årsmodellen hur värmaren uppför sig?
Momentum skrev:Webastovärmaren är två effeklägen, och kan därför har värmt "klart" och går på den lägre effektnivån och underhållsvärmer bara då man satt timern, medans om man startar manuellt med mindre tid fram till avfärd så pågår fortfarande full effekt uppvärmning
Ja jag vet att de Webastovärmare som monterades i den här bilgenerationen har två effektlägen som den kan växla mellan vid behov. Liksom sin motsvarighet i tidigare generation (Ardic/Eberspächer Nordic), som bara har ett effektläge, kan den också tillfälligt stänga av helt om den tycker det är tillräckligt varmt för att sedan dra igång igen av sig själv. Märkte senast häromdagen att värmaren på min V70 -15 inte gav något ljud ifrån sig när jag parkerade och stängde av motorn, trots att värmaren var påslagen via direktstart. Lät den förbli påslagen medan jag gick in och handlade och när jag kom tillbaka hade värmaren dragit igång igen för att hålla motor- och kupétemperatur uppe.

Men jag kan inte se hur något av detta skulle kunna förklara varför bilen är kallare om den dras igång med timer än om den direktstartas. Oavsett på vilket sätt värmaren startas kan den ju gå ner på halv effekt eller tillfälligt stänga av sig om automatiken tycker det är tillräckligt varmt. Och när man startar via timer bestäms ju tidpunkten för värmarstart av hur kallt det är. Ju kallare det är desto längre i förväg startar värmaren. Alltså borde den aldrig behöva hamna i ett läge där den går med halv effekt förutsatt att man kommer ut till bilen vid angiven tid. I så fall har värmarautomatiken gjort fel och startat värmaren tidigare än den borde.
#1211690
Favazza skrev:Om man startar den manuellt, stänger den per automatik av när man startar bilen sen, eller hur länge går den?
Har jag auto värme på stängs den av nästan direkt jag kört iväg. Har jag auto värme avstängd går den ca 40 min från det att jag slagit på den.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]