Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206556
Bilen är en T5:a automat med start/stopp system.
Jag svängde vänster i en korsning där mötande bil var långt borta och hastighetsbegränsningen är 40 km/h.
Bilen framför stannar och står lite i vägen för mig så jag får stanna till och motorn stannar. En halv sekund senare kör han iväg och jag släpper bromsen. Inget händer så jag trampar på gasen men fortfarande händer inget. Jag tittar ner på instrumentbrädan och alla lampor lyser. Lägger i Park-läget, trampar på bromsen och trycker på startknappen. Går inte och starta, alla lampor i instrumentbrädan lyser fortfarande. Provar och provar men inget fungerar. Det gick inte att stänga av tändningsläget hur länge jag än tryckte på stoppknappen. Till slut öppnar jag dörren och då går bilen ur "tändning till". Stänger dörren och trycker på startknappen, och äntligen startar bilen och jag kan köra iväg. Det tog nog gott och väl en minut innan jag kom iväg och kön av bilar som undrade vad jag höll på med hade vuxit en bra bit.

Är det någon som råkat ut för samma sak? Jag tänker åka in på Volvo så får dom läsa ut, eller tala om varför detta hände! Vill inte råka ut för det här igen, blev fruktansvärt stressad. Tänk om det varit på en 90 väg!
Nu vet jag att om det händer igen så är det upp med dörren snabbt som ... .
#1206564
EbbevonVolvo skrev:Bilen är en T5:a automat med start/stopp system.
Jag svängde vänster i en korsning där mötande bil var långt borta och hastighetsbegränsningen är 40 km/h.
Bilen framför stannar och står lite i vägen för mig så jag får stanna till och motorn stannar. En halv sekund senare kör han iväg och jag släpper bromsen. Inget händer så jag trampar på gasen men fortfarande händer inget. Jag tittar ner på instrumentbrädan och alla lampor lyser. Lägger i Park-läget, trampar på bromsen och trycker på startknappen. Går inte och starta, alla lampor i instrumentbrädan lyser fortfarande. Provar och provar men inget fungerar. Det gick inte att stänga av tändningsläget hur länge jag än tryckte på stoppknappen. Till slut öppnar jag dörren och då går bilen ur "tändning till". Stänger dörren och trycker på startknappen, och äntligen startar bilen och jag kan köra iväg. Det tog nog gott och väl en minut innan jag kom iväg och kön av bilar som undrade vad jag höll på med hade vuxit en bra bit.

Är det någon som råkat ut för samma sak? Jag tänker åka in på Volvo så får dom läsa ut, eller tala om varför detta hände! Vill inte råka ut för det här igen, blev fruktansvärt stressad. Tänk om det varit på en 90 väg!
Nu vet jag att om det händer igen så är det upp med dörren snabbt som ... .
Stäng av start & stop så dör den inte :)
#1206567
LazerHawke skrev:
Stäng av start & stop så dör den inte :)
Nä, den dör inte av Start/Stopp. Den tar en paus.
#1206576
LazerHawke skrev:
EbbevonVolvo skrev:
LazerHawke skrev:
Stäng av start & stop så dör den inte :)
Nä, den dör inte av Start/Stopp. Den tar en paus.
prova skadar ej
Prova vad?
#1206584
Det var ju inte svar på min fråga. Att det troligen inte händer med s/s avstängd kan man anta.
Men nu är det "tvångsaktiverat" och jag vill inte stänga av det varje gång jag startar bilen. Funktionen har inte fungerat som den ska göra och jag undrade om någon annan råkat utför det. Kanske en liten hint om eventuellt fel?
#1206656
volvofantast skrev:Oj, ingen enkel fråga att svara på,nog bara att åka till Volvo och fråga,har den satt någon felkod så hittar dom det säkert,eller så har dom varit med om samma fel tidigare.
Nej, det är det inte. Ville egentligen "bara" veta om det hänt fler än mig.
Tid för felsökning och utläsning av eventuella felkoder är beställd hos min PST. Han hade inte hört om detta tidigare.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...