Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
#1206871
Personligen väljer bort många system på mina bilar om jag köper privat o ska ha den länge !
Vi har/haft på lastbilarna men dyrt som f"n när det börjar spöka ! Nästa lastbil blir oxså utan orkar inte med verkstads besöken :evil:
Varför skulle man inte våga köpa en diesel ??
av mikebike
#1206891
Jag tänker aldrig mer köpa en diesel eftersom min förra luktade illa.
Dessutom knackade och skramlade den rätt mycket, vilket jag accepterade eftersom det var en SUV.

Första jakthelgen som jag körde min nuvarande bil parkerade jag bredvid en V70 diesel, den luktade lika illa som min gamla....
av tdsotm
#1206900
Persvante skrev:Funderar på att byta ut min V60 D4 2014 (VEA+8-växlade automaten) till en V6 D3 CC, nån som tror att man kommer att märka nån skillnad vid normal körning?
Cross Countryn av D3 verkar ju ha samma automatlåda som min nuvarande, medan en (vanlig) D3 verkar ha 6-växlat.
Det kryllar av AWD-bilar, men det saknas helt intresse för en sådan, tycker att framhjulsdrift räcker för mig.
Skulle du kunna tänka dig en v60 CC T5 vea?
av Persvante
#1207291
tdsotm skrev:
Persvante skrev:Funderar på att byta ut min V60 D4 2014 (VEA+8-växlade automaten) till en V6 D3 CC, nån som tror att man kommer att märka nån skillnad vid normal körning?
Cross Countryn av D3 verkar ju ha samma automatlåda som min nuvarande, medan en (vanlig) D3 verkar ha 6-växlat.
Det kryllar av AWD-bilar, men det saknas helt intresse för en sådan, tycker att framhjulsdrift räcker för mig.
Skulle du kunna tänka dig en v60 CC T5 vea?
Nej
av Lövet
#1207295
När nya Bonus Malus reglerna kommer (vilket de gör i en eller annan form) så kommer nog alla som "måste" ha AWD helt plötsligt vara helt nöjda med FWD eftersom AWD varianterna kommer kosta 4-5 tusen kronor mer om året. För de som verkligen behöver är det bara att slanta upp men de som egentligen inte behöver kommer aldrig betala de pengarna. Nu när det skiljer ett par hundralappar eller en enstaka tusing är det en annan sak.
av intruder1400
#1207296
Vet inte om de har med din fråga o göra ! Men tycker den kan vara viktig .
D3 motorn verkar inte lida av några problem som D4an vad jag har läst ! VEA motorn menar jag nu
Rätt eller fel????
av grålle1
#1214032
Lövet skrev:När nya Bonus Malus reglerna kommer (vilket de gör i en eller annan form) så kommer nog alla som "måste" ha AWD helt plötsligt vara helt nöjda med FWD eftersom AWD varianterna kommer kosta 4-5 tusen kronor mer om året. För de som verkligen behöver är det bara att slanta upp men de som egentligen inte behöver kommer aldrig betala de pengarna. Nu när det skiljer ett par hundralappar eller en enstaka tusing är det en annan sak.
Fast skiljer det bara 4-5 tusen kronor per år så är det ju fortfarande i princip försumbart jämfört med värdeminskningen..
Personligen anser jag att de flesta klarar sig alldeles utmärkt med FWD, jag har själv gjort det i nästan alla mina tidigare bilar och tycker fortfarande likadant.... meeeen, varje gång jag kör FWD nu så inser jag hur mycket jag uppskattar AWD, helt annat beteende med torque-steer och förmågan att få kraften i backen... och för mig är det stor risk/chans att jag vill ha det på nästa bil också... och på en bil för 4-500 000kr så syns knappt 4-5000kr/år i kalkylen. Men förhoppningsvis slipper man välja i framtiden, med en elmotor på varje hjul till exempel :wink:
av grålle1
#1214037
Men för att återgå till TS-fråga:
Jag kör mycket V60 (VEA) D3 och D4 i tjänsten och har privat en XC60 D4 AWD.
Min åsikt är att VEA motorn är väldigt trevlig (så länge det är med automat). Manuell och diesel tycker jag är hemskt att köra, men med automat passar det perfekt. Den 8-stegade lådan är absolut stråt vassare än gamla 6-stegade, växlar riktigt mjukt och fint. Och gällande skillnaden D3 och D4 så tycker jag D3 är riktigt pigg och trevlig och är redan tillräckligt stark/pigg för att jag skall sakna AWD... särskilt nu med dubbdäck hör man tydligt hur mycket framdäck man sliter med FWD. Summa summarum, om jag skulle köpa en FWD skulle jag INTE betala extra för att få D4!
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]