Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
#1206481
Funderar på att byta ut min V60 D4 2014 (VEA+8-växlade automaten) till en V6 D3 CC, nån som tror att man kommer att märka nån skillnad vid normal körning?
Cross Countryn av D3 verkar ju ha samma automatlåda som min nuvarande, medan en (vanlig) D3 verkar ha 6-växlat.
Det kryllar av AWD-bilar, men det saknas helt intresse för en sådan, tycker att framhjulsdrift räcker för mig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1206495
Till vardags är det säkert fullt tillräckligt med effekt.
Det är när du behöver mer kraft, tex vid omkörning eller när ett lite tyngre släp ska dras, som du kommer märka skillnaden på maskin.
D3 går inte att få Polestar till, bra att ha i åtanke.
av Persvante
#1206532
Har provat en V90 D3 AWD när den kom förra året, och det kändes som att det också skulle funka, så att det fattas lite kraft gör inte så mycket då jag inte hör till dom som har bråttom i trafiken.
av V40CC
#1206610
Kan intyga att V60 D3 CC räcker gott och väl om du haft en D4 tidigare. Men som tidigare kommentar så märks det möjligtvis om man har mer last såklart då det är en effektskillnad. Men för vardagskörning utan fullastad bil eller släp så räcker det gott och väl.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1206677
mikebike skrev:Kan man vara sugen på en D3 FWD? :roll:
Klart man kan!! En bra bil. Mycket bättre än en fuskwagen, enligt MIG.
av Persvante
#1206747
mikebike skrev:Kan man vara sugen på en D3 FWD? :roll:
Klart man hellre väljer en D4, men dom är sällsynta. Tror 99 av 100 man ser på annons är AWD, och när dom är så få så kan det vara svårt att hitta rätt färg och utrustning. D3 har ju i alla fall en modern motor och växellåda om den är rätt ny!
Användarvisningsbild
av coachen
#1206761
Kör en XC60 D3 Aut FWD-17 och är äckligt nöjd. Till/från jobbet drar den drygt 0.5 om jag kör enligt lag.
Behovet ser olika ut för oss alla men för mig känns allt bara mästerligt.
av Persvante
#1206816
Blev ingen affär på den aktuella bilen, men det berodde inte på motorn utan att den saknade Driver Support (vet att det heter nåt annat nu), man har blivit bortskämd med adaptiv farthållare, aktivt helljus, BLIS med mera.
Cross Country-modellen har visst skyddet för radarn i grillen, även om bilen saknar det?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1206837
Persvante skrev:Blev ingen affär på den aktuella bilen, men det berodde inte på motorn utan att den saknade Driver Support (vet att det heter nåt annat nu), man har blivit bortskämd med adaptiv farthållare, aktivt helljus, BLIS med mera.
Cross Country-modellen har visst skyddet för radarn i grillen, även om bilen saknar det?
Japp har haft en Hertz hyrbil som saknade driversupport med hade skyddet.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]