Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1205862
Tänkte att jag får fråga expertisen här innan jag går på och kletar själv :P

Har en vit V60 (kolla bild i profil) och jag såg efter senaste tvätten att jag fått ett stenskott i främre stötdämparen, en bit under vänster lampa
så det är en svart prick där. Känner man efter så är det en "krater". Pratade med skadecenter i samband med att jag visade upp en parkerings-
skada på bakre stötfångare (blev påkörd..... ;-// ) och han sa först att det var synd att det inte var samma stötfångare. Istället sa han att jag ska köpa ett bättringssitft med rätt färgkod så det har jag gjort.
Sedan sa han att man kör på med färgstiftet några gånger 2-3 och låter det torka i mellan, sedan klarlackstiftet och lite polering utanpå så
blir det snyggt.

Så jag har nu köpt stiftet på Volvo med rätt färgkod (614) och läste igenom manualen, men jag vill ändå kolla. tips och trix, rutin?

Vad jag kunde läsa mig till ska det vara torrt och man ska torka av med trasa så det är rent.
sedan kletar man på över hela skadan och lite extra?? och låter verka. Sedan ska man gnugga med spetsen av stiftet (filtspets)
så att överflöd försvinner och endast återstår färg i kratern. Låt torka och upprepa 2-3 gånger då (enligt han på skadecenter).
När man är nöjd lägger man på klarlack med det andra stiftet och sedan polerar när det är torrt.

Så hur gör man i verkligheten? Här finns säkert mängder med folk som kört med stift och vet vad som fungerar och inte.
Led mig =)
Användarvisningsbild
av Rillee
#1205866
Använd inte penslen som följer med är mitt tips.
Modell pensel eller en tandpetare brukar jag använda.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1205868
Vad jag mest ställer mig frågande till är detta att det ska kletas ut även utanför skadan och sedan få torka till,
sedan tar man bort överflöd med filtspetsen. Låter smidigt, men fungerar det? Varför inte används penseln då?
Verkar ju inte spela någon roll om man bara målar i "hålet"
av trasker
#1205961
Det går absolut få snygga jobb med denna bättringsfärg. Fixade några skador på min moders Toyotaen gång och det blev superbt trots att det var jag som gjorde det :P

Hemligheten är som tidigare redan sagts att använda modellpensel eller tandpetare och vara stadig på handen. Ha absolut inte bråttom när du gör det så blir det nog bra!
av KrilleW
#1205971
Synd du redan köpt. Annars kunde jag rekommendera Chipex. Har använt det på två bilar och det syntes knappt efteråt vart jag fyllt i.

https://www.chipex.co.uk
Användarvisningsbild
av Derank
#1205995
Blanda ihop lite av basen och klarlacken. Dutta sedan i med en tandpetare el pensel modell liiiiten spets. Så gör jag. Den där kudden ska typ vara en våtslip. Har aldrig använt den.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1206003
Wolfyswe skrev:Alltså det jag köpte var Volvo original, 2 flaskor, en med färg och en med klarlack.
Färgtuben har dessutom en filterspets. Ingen som använt just denna produkt som skulle
kunna skriva ner lite hur de gjorde.
https://www.bilia.se/biltillbehor/bilva ... _31266405/
Har använt detta på tidigare bilar. Som sagts tidigare, använd inte medföljande pensel, det riskerar bli för klumpigt med ett dåligt resultat som följd. Köp smalaste penseln du hittar som används till modellbygge istället.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1206047
Okej Fjohan, men då ska färgen bara i hålet då inte runt om så som manualen visar?
Får prova med en tandpetare då. Fast hur går det då med krympningen av färgen?
Trodde det var därför det skulle appliceras även lite extra runt om.

Kan du inte skriva ihop en liten stegguide på hur du brukar göra?
1. Rengör med ....
2. ..
3. ---


@Derank: Blanda ihop färgen och klarlacken? Blir det verkligen bra? Är det inte meningen att klarlacken ska ligga
utanpå lacken?
V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare