Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1205498
En del bilar har automatisk avbländning. Undrar om min V60 har det. Har kollat i manualen, där står att man ska dra ljusspaken mot ratten (typ helljusblinkning) och sen släppa den, då ska det tändas en särskild symbol. I min bil händer ingenting. Tydligen är det olika funktion beroende på typ av ljus också. Nån som vet hur jag kan utröna om min bil har denna finess eller inte?

Undrar också hur pass väl det funkar i verkligheten; det fanns en lång lista på situationer där det kanske inte funkar alls.

Å
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1205503
Eldberg skrev:En del bilar har automatisk avbländning. Undrar om min V60 har det. Har kollat i manualen, där står att man ska dra ljusspaken mot ratten (typ helljusblinkning) och sen släppa den, då ska det tändas en särskild symbol. I min bil händer ingenting. Tydligen är det olika funktion beroende på typ av ljus också. Nån som vet hur jag kan utröna om min bil har denna finess eller inte?

Undrar också hur pass väl det funkar i verkligheten; det fanns en lång lista på situationer där det kanske inte funkar alls.

Å
Vad har du för årsmodell?
På min MY17 tänds ett litet A vid helljussymbolen när autofunktionen är aktiv, förutsatt att ljusvredet står i AUTO-läge och att man har xenonljus.
Jag har kört 80 mil mörkerkörning i början på veckan, jag tröttnade efter 20 mil och stängde av funktionen, eftersom den bländade på/av när det absolut inte skulle ske.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1205581
Tack för svar. Min bil är en Momentum från 2015. Den har xenonljus och såna där strålkastare som följer med i kurvorna. Men jag vet alltså inte om den här automatiken finns. Har sökt i menyerna utan att hitta något; annars finns det nedgråade alternativ för en massa inställningar som bara finns på Summum-modellerna. I manualen på Minvolvo får jag en massa info men inget som säger om den finns på alla bilar eller bara på vissa. Tydligen ska det visas en symbol när systemet är aktiverat (inte bara när belysningen är nedbländad alltså utan hela tiden).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1205601
Eldberg skrev:Tack för svar. Min bil är en Momentum från 2015. Den har xenonljus och såna där strålkastare som följer med i kurvorna. Men jag vet alltså inte om den här automatiken finns. Har sökt i menyerna utan att hitta något; annars finns det nedgråade alternativ för en massa inställningar som bara finns på Summum-modellerna. I manualen på Minvolvo får jag en massa info men inget som säger om den finns på alla bilar eller bara på vissa. Tydligen ska det visas en symbol när systemet är aktiverat (inte bara när belysningen är nedbländad alltså utan hela tiden).
Aktivt helljus ingick i Driver Support-paketet det året, dvs har du avståndsradar i grillen så har du även aktivt helljus.
Du testar enklast att slå på helljuset (och vredet står på auto), då ska du få upp den helljussymbolen som Perra visar..
Funktionen fungerar dock endast över 20 km/h.
av Psyko
#1205618
Tycker automatiskt helljus på V60 fungerar otroligt bra. Visst finns det situationer när man får slå av helljus. Problemet då är ju oftast hur vägen går och hur mötande bil kommer mot en. Totalt sett tycker jag att det är en grym funktion.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1205648
Ja faktiskt. Det finns dock vägavsnitt var det inte fungerar bra alls, men på min körning är det 99% felfritt. Väldigt skönt att ha. Tog däremot överraskande lång tid innan man verkligen litade på det och slutade sitta och kolla så den maskerade mötande bil bra.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1205790
OK tack alla. Min bil har tyvärr inte avståndsradar och de symboler för ljus som visas i bilden har jag inte sett till. Så är det när man köper begagnat och inte vet nånting… Nu vet jag i alla fall!

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]