Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freebrave
#1202919
Hej,

Förra sommaren så började min XC60 tappa orken ibland på motorväg i farter upp emot 120-130km/h. Detta försvann efter några minuter men återkom igen efter en stund. Jag påtalade detta vid service och tempgivaren i avgassystemet byttes. Allt frid och fröjd till denna sommaren så kom fenomenet tillbaka, så nu kollade man igen vid service och någon luftslang fixades till enl. något service meddelande. Efter detta har bilden bara gått lokalt på småkörningar i ca en månad. Men igår körde jag från Sthlm till Dalarna och hela vägen upp till Gävle då farten var lite högre gick den normalt i ca 2-3 minuter sen tappar den fart och ork i ca 1-2 minuter. Motorlampan tänds INTE. Trycker man gasen i botten så går effektmätaren i taket och farten bara sjunker ner mot ca 90-100km/h. Trugar man lite och pumpar på gasen så kommer den tillbaka fortare än om man låter farthållaren ligga i och vänta ut problemet. Efter Gävle blir vägen mindre och tempot lugnare och då märker man inget alls.

Någon som råkat ut för detta tidigare?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1203009
Kan det vara så att den inte får bränsle så det räcker? När byttes bränslefilter senast? Kan vara det....eller inte...
av LarsXC60D4AWD
#1203198
Hej, Om du har en D4 AWD kan du læse videre:
Min XC60 D4 AWD aut. 2014 har siden april måned haft samme problem som du: Man kører 130 km/t på motorvej og så begynder hastigheden at falde, selvom man trykker gassen i bund falder hastigheden fortsat. Efter et stykke tid bliver alt normalt igen, i en kortere eller længere periode, hvorefter det gentager sig og bilen ikke kan holde 100 km/t. Der var ingen ”Check Engine”.
Samtidig oplevede jeg til daglig, hvor jeg mest kørte på landevej, at bilen angav et urealistisk højt brændstofforbrug: 11,5 - 12 liter/100km og en forventet distance to empty ved fuld tank på 500 km. Målt ved standeren var det virkelige forbrug 7,2-7,2 liter/100km og jeg kørte over 1000km på en fuld tank.
Automatgearkassen var meget længe (5-10 sekunder) om at gå i ”lock up” efter gearskift og det mente værkstedet var relateret til de to øvrige problemer.

Mit værksted har i august skiftet følgende: ”Temperaturgivare 31431048” og ”Lambdasond 31422345”, hvorefter jeg ikke har oplevet problemerne siden.
av freebrave
#1203756
EbbevonVolvo skrev:Kan det vara så att den inte får bränsle så det räcker? När byttes bränslefilter senast? Kan vara det....eller inte...
Tack tack men nej det är inte så enkelt som bränsle problem.
av freebrave
#1203757
LarsXC60D4AWD skrev:Hej, Om du har en D4 AWD kan du læse videre:
Min XC60 D4 AWD aut. 2014 har siden april måned haft samme problem som du: Man kører 130 km/t på motorvej og så begynder hastigheden at falde, selvom man trykker gassen i bund falder hastigheden fortsat. Efter et stykke tid bliver alt normalt igen, i en kortere eller længere periode, hvorefter det gentager sig og bilen ikke kan holde 100 km/t. Der var ingen ”Check Engine”.
Samtidig oplevede jeg til daglig, hvor jeg mest kørte på landevej, at bilen angav et urealistisk højt brændstofforbrug: 11,5 - 12 liter/100km og en forventet distance to empty ved fuld tank på 500 km. Målt ved standeren var det virkelige forbrug 7,2-7,2 liter/100km og jeg kørte over 1000km på en fuld tank.
Automatgearkassen var meget længe (5-10 sekunder) om at gå i ”lock up” efter gearskift og det mente værkstedet var relateret til de to øvrige problemer.

Mit værksted har i august skiftet følgende: ”Temperaturgivare 31431048” og ”Lambdasond 31422345”, hvorefter jeg ikke har oplevet problemerne siden.
Ja detta är exakt så som min bil beter sig. Har liksom du även noterat en högre bränsleförbrukning. Ska in med bilen nästa vecka så då får vi se vad dom hittar på. Ska bifoga dina tips till mekanikerna.

Tack tack för input i ämnet och det då finns det fler bilar som råkat ut för samma sak.
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]