Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1202653
Volvovänner, någon som kan leda mig på rätt spår?

Har haft min bil (V60 D4 aut MY17) sen i slutet på februari, nu med typ 2800 mil på mätaren.
Har vid 4 tillfällen råkat ut för att bromspedalen är helt stum när jag kommer till bilen och ska åka iväg. Ibland har den stått i 2 dagar, ibland i 6 timmar när detta inträffar. Hämtade den igår efter att den stått i 7 dagar (under en utlandsresa), då var den som vanligt.
Symptomen är precis som när man pumpar på pedalen med avstängd motor, dvs den går knappt att rubba. Då bromspedalen måste tryckas på vid start, får jag ta i för kung och fosterland för att få igång bilen.
När motorn startar blir pedalen som vanligt.
Märker heller inget vid färd, varken när jag bromsar eller när radarn bromsar.
Inga felmeddelanden syns. Har dock ej läst av med VIDA.
Att någon annan har pumpat på bromsen är uteslutet, ingen annan har nyckel till bilen eller kör bilen.

Tänkte lämna in den på felsökning, men någon som vet eller har några tankar kring vad som kan vara fel?
Om det är ett fel....
av LazerHawke
#1202674
fjohan82 skrev:Volvovänner, någon som kan leda mig på rätt spår?

Har haft min bil (V60 D4 aut MY17) sen i slutet på februari, nu med typ 2800 mil på mätaren.
Har vid 4 tillfällen råkat ut för att bromspedalen är helt stum när jag kommer till bilen och ska åka iväg. Ibland har den stått i 2 dagar, ibland i 6 timmar när detta inträffar. Hämtade den igår efter att den stått i 7 dagar (under en utlandsresa), då var den som vanligt.
Symptomen är precis som när man pumpar på pedalen med avstängd motor, dvs den går knappt att rubba. Då bromspedalen måste tryckas på vid start, får jag ta i för kung och fosterland för att få igång bilen.
När motorn startar blir pedalen som vanligt.
Märker heller inget vid färd, varken när jag bromsar eller när radarn bromsar.
Inga felmeddelanden syns. Har dock ej läst av med VIDA.
Att någon annan har pumpat på bromsen är uteslutet, ingen annan har nyckel till bilen eller kör bilen.

Tänkte lämna in den på felsökning, men någon som vet eller har några tankar kring vad som kan vara fel?
Om det är ett fel....
så är på min bil med när den stått ett tag även andra bilar jag haft
Senast redigerad av 1 LazerHawke, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1202676
Normalt är det inte, min bil står inte sällan 1-2 veckor orörd och pedalen påverkas inte. Har väl med att göra att bromsservot inte behåller sitt undertryck när bilen står men är inte farligare än just att pedalen blir stum. Finns väl ingen anledning att tacka nej till en gratis åtgärd på en ny bil?
av Psyko
#1202680
Finns ingen anledning att lämna in för det symtomet, dom kommer inte hitta något fel då det inte är något fel.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Vojje
#1202684
hävdar tvärtom att felet är allvarligt...
omöjliggör t.ex. bogsering av bilen och även luftning av bromssystemet utan speciella och onödiga verktyg
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1202700
Saken är den att detta kan inträffa efter endast några timmars stillestånd, men nu när den för första gången hade stått 1 vecka var det som vanligt. Med detta i åtanke kan jag inte säga till verkstaden att detta händer alltid efter X antal timmar eller X antal dygn...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1202719
Samma på min -15. Kanske 1 gång i halvåret. Följer inte några ”regler”, ibland är det bara där. Klassar inte som ett fel för mej iaf, knappast att jag vill att nån skruvar runt i min bil för det.
av Psyko
#1202752
Vojje skrev:hävdar tvärtom att felet är allvarligt...
omöjliggör t.ex. bogsering av bilen och även luftning av bromssystemet utan speciella och onödiga verktyg
Hur tänker du nu?

Omöjliggör bogsering? Detta symptom får du ju på alla bilar vid bogsering, skulle det mot förmodan finnas något vacuum kvar så försvinner ju det direkt i alla bilar så det gör ju ingen skillnad

Att lufta bromsarna kan ju omöjligtvis bli ett problem, när man öppnar en luftnippel så går ju pedalen i golvet direkt om man trycker på den oavsett vacuum eller inte

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]