Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1201053
Låter som om meningarna är delade här.
Kontentan av det hela är nog att jag fortsätter som förut.
För det spelar egentligen inte så stor roll. Jag kör så pass mycket att framdäcken brukar hålla två säsonger, oavsett o det är den tiden de har gått nu.
Var mest det ojämna slitaget jag hakade upp mig på i kombination av att de sett bra ut när men bara kollat lite snabbt.

Men en liten extrafråga som jag kanske kan hitta i registreringsbeviset som jag inte orkar leta upp.
Ni med samma biltyp, V60 D5 Polestaroptimerad. Vilket lastindex har ni på era däck?
Jag själv kör med Good Yeardäck som jag köpte på Däckonline då jag inte gillar Volvos Continentaldäck. 85 känns inte riktigt rätt o något jag nog bör titta extra på när jag beställer inför våren.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201059
Provocative77 skrev:Låter som om meningarna är delade här.
Kontentan av det hela är nog att jag fortsätter som förut.
För det spelar egentligen inte så stor roll. Jag kör så pass mycket att framdäcken brukar hålla två säsonger, oavsett o det är den tiden de har gått nu.
Var mest det ojämna slitaget jag hakade upp mig på i kombination av att de sett bra ut när men bara kollat lite snabbt.

Men en liten extrafråga som jag kanske kan hitta i registreringsbeviset som jag inte orkar leta upp.
Ni med samma biltyp, V60 D5 Polestaroptimerad. Vilket lastindex har ni på era däck?
Jag själv kör med Good Yeardäck som jag köpte på Däckonline då jag inte gillar Volvos Continentaldäck. 85 känns inte riktigt rätt o något jag nog bör titta extra på när jag beställer inför våren.
Vilket lastindex du skall ha står i ditt regbevis och du får inte gå under den siffran(för andra V60 D5 med 18" på blocket där man ser dess regnr så skulle de ha 95w), då det påverkar vägegenskaperna. Att köra med för lågt index kan i värsta fall sluta riktigt illa med ett rejält däckshaveri då däcket inte är byggt för lasten och kommer bygga värme och slitage sidoväggarna.

Så vad du du kört med för däckstryck och hur det fungerat är alltså orelevant för framtiden då du ska ett kraftigare däck.



(Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1201064
ThomasT skrev: (Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Hur ska man komma fram till vilket däcktryck man ska ha? Jag vet att det står i bilens space, men det bör väl också skilja mellan olika fabrikat? Jag känner att "däckgubben" inte heller har total koll. Fått svar på någonstans mellan 2,5 - 3,0, inte så noga. :roll:
Användarvisningsbild
av Rillee
#1201065
Sliter mitten mer om man har för lågt tryck?
Läser man hos däckförsäljarna och däcktillverkare så säger de tvärtom

https://www.firststop.se/cms/fst_tyrePressure.html
https://www.dackia.se/om-dack-och-falga ... -daeckvard
https://www.michelinman.com/US/en/safe- ... -tool.html
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201070
EbbevonVolvo skrev:
ThomasT skrev: (Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Hur ska man komma fram till vilket däcktryck man ska ha? Jag vet att det står i bilens space, men det bör väl också skilja mellan olika fabrikat? Jag känner att "däckgubben" inte heller har total koll. Fått svar på någonstans mellan 2,5 - 3,0, inte så noga. :roll:
De flesta "däckgubbar" har tyvärr inte koll då de inte är speciellt intresserade, och sitter på gammal/dålig information. Hur menar du att det skiljer mellan olika fabrikat, på däck då eller? Kör man däck med exakt samma specifikationer så skall fabrikat spela mindre roll. Då är det större skillnad mellan olika typer av däck typ sportdäck/komfortdäck. Men man utgår alltid ifrån de anvisningar som bil/däck- tillverkarna har satt och får beroende på körstil- last- hastighet anpassa till något som fungerar för det enskilda fallet. Man kan tyvärr inte bara slänga ur sig ett specifikt däcktryck som den ultimata sanningen. Men de olika lastfallen som finns beskrivet i manualen ger ju en väldigt bra bild hur man borde ligga i förhållande till användarprofilen.

Så... börja med att kolla i manualen! :wink:

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201072
Rillee skrev:Sliter mitten mer om man har för lågt tryck?
Läser man hos däckförsäljarna och däcktillverkare så säger de tvärtom
Generellt så sliter man mer i mitten om man har för högt tryck. Men eftersom inte allt här i livet är solklart och enkelt så kan det förekomma förhållanden som gör att motsatt resultat uppstår...

.
av Henkan
#1201202
Det står garanterat inte 85W på dina däck, det finns inte däck i storleken 235/40-18 med lastindex 85. Det finns 91 och 95.
av Provocative77
#1201271
Henkan skrev:Det står garanterat inte 85W på dina däck, det finns inte däck i storleken 235/40-18 med lastindex 85. Det finns 91 och 95.
Kollade det förut efter att ha löst detta.
Får skylla på att jag var för nära däcken när jag läste på dem då jag blivit extremt närsynt. Det var 95. :D
Användarvisningsbild
av iigloo
#1204406
Det står på förarsidans dörrstolpe vad du ska ha, om du kör med uppsättningen från fabrik.
av Lobocut
#1204481
Tillverkare av bilen och tillverkaren av däcken har oftast olika åsikter om vilket däcktryck du ska. Anledningen till detta är att tillverkaren av bilen har rullmotstånd, bränsleförbrukningen, ljudnivå osv i sina parametrar.
Medans tillverkaren av däcken nästan uteslutande går på optimal prestanda.

Det betyder att biltillverkaren kan sänka trycket något för att få lägre ljudnivå men att det fortfarande är godkänt tryck enligt däcktillverkaren. Men fortfarande för lågt tryck för optimal prestanda enligt däcktillverkaren.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]