Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1201006
3,0 bar i den dimensionen är ju på tok för mycket, jag kör 2,3 i samma på min xc60, komfortabelt och sliter jämnt
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201007
klacken skrev:2.3 i 40 profil är för lite. Tabellen ovan är nog bra att följa.
För lite för vad? Och glöm inte bort att meddela det till Volvo och däcktillverkarnas ingenjörer då de tydligen inte vet vad de sysslar med... :roll:

.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1201037
Mina 19" är behagligare med 2.6bar är 2.9. Fattar inte att det gick att köra med 3-3.2 bar förr i tiden med 17" hjul.
av klacken
#1201042
För lite för att få jämt slitage på 235/40-18,är ju det tråden handlar om :roll: inte vilket tryck man KAN köra på. När jag köpte bilen var det 2.4 i dom och bilen var nog bra att köra men däcken mycket mera nötta i mitten än sidorna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1201043
Min bil har också 235/40/18 (Continental). Den sliter mer i ytterkant, dvs från mitten på däcken och ut, både fram och bak...
Körde lite v-däck när jag hämtade bilen, så de har nog rullat ca 2600 mil och börjar närma sig vad som anses vara lämpligt mönsterdjup.
Hjulinställningen ska vara ok (kan ju anmärka och be om en ny på garantin), så antingen är Continental skräp eller klarar inte bilen mitt körsätt.... :roll:
av Provocative77
#1201053
Låter som om meningarna är delade här.
Kontentan av det hela är nog att jag fortsätter som förut.
För det spelar egentligen inte så stor roll. Jag kör så pass mycket att framdäcken brukar hålla två säsonger, oavsett o det är den tiden de har gått nu.
Var mest det ojämna slitaget jag hakade upp mig på i kombination av att de sett bra ut när men bara kollat lite snabbt.

Men en liten extrafråga som jag kanske kan hitta i registreringsbeviset som jag inte orkar leta upp.
Ni med samma biltyp, V60 D5 Polestaroptimerad. Vilket lastindex har ni på era däck?
Jag själv kör med Good Yeardäck som jag köpte på Däckonline då jag inte gillar Volvos Continentaldäck. 85 känns inte riktigt rätt o något jag nog bör titta extra på när jag beställer inför våren.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201059
Provocative77 skrev:Låter som om meningarna är delade här.
Kontentan av det hela är nog att jag fortsätter som förut.
För det spelar egentligen inte så stor roll. Jag kör så pass mycket att framdäcken brukar hålla två säsonger, oavsett o det är den tiden de har gått nu.
Var mest det ojämna slitaget jag hakade upp mig på i kombination av att de sett bra ut när men bara kollat lite snabbt.

Men en liten extrafråga som jag kanske kan hitta i registreringsbeviset som jag inte orkar leta upp.
Ni med samma biltyp, V60 D5 Polestaroptimerad. Vilket lastindex har ni på era däck?
Jag själv kör med Good Yeardäck som jag köpte på Däckonline då jag inte gillar Volvos Continentaldäck. 85 känns inte riktigt rätt o något jag nog bör titta extra på när jag beställer inför våren.
Vilket lastindex du skall ha står i ditt regbevis och du får inte gå under den siffran(för andra V60 D5 med 18" på blocket där man ser dess regnr så skulle de ha 95w), då det påverkar vägegenskaperna. Att köra med för lågt index kan i värsta fall sluta riktigt illa med ett rejält däckshaveri då däcket inte är byggt för lasten och kommer bygga värme och slitage sidoväggarna.

Så vad du du kört med för däckstryck och hur det fungerat är alltså orelevant för framtiden då du ska ett kraftigare däck.



(Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1201064
ThomasT skrev: (Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Hur ska man komma fram till vilket däcktryck man ska ha? Jag vet att det står i bilens space, men det bör väl också skilja mellan olika fabrikat? Jag känner att "däckgubben" inte heller har total koll. Fått svar på någonstans mellan 2,5 - 3,0, inte så noga. :roll:
Användarvisningsbild
av Rillee
#1201065
Sliter mitten mer om man har för lågt tryck?
Läser man hos däckförsäljarna och däcktillverkare så säger de tvärtom

https://www.firststop.se/cms/fst_tyrePressure.html
https://www.dackia.se/om-dack-och-falga ... -daeckvard
https://www.michelinman.com/US/en/safe- ... -tool.html
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201070
EbbevonVolvo skrev:
ThomasT skrev: (Den här diskussionen är ett bra exempel på hur sjukt dåligt tidigare förekommen lista fungerar då den bland många saker annat INTE tar hänsyn till lastindex. Men folk är otroligt benägna att tro på enkla lösningar"
.
Hur ska man komma fram till vilket däcktryck man ska ha? Jag vet att det står i bilens space, men det bör väl också skilja mellan olika fabrikat? Jag känner att "däckgubben" inte heller har total koll. Fått svar på någonstans mellan 2,5 - 3,0, inte så noga. :roll:
De flesta "däckgubbar" har tyvärr inte koll då de inte är speciellt intresserade, och sitter på gammal/dålig information. Hur menar du att det skiljer mellan olika fabrikat, på däck då eller? Kör man däck med exakt samma specifikationer så skall fabrikat spela mindre roll. Då är det större skillnad mellan olika typer av däck typ sportdäck/komfortdäck. Men man utgår alltid ifrån de anvisningar som bil/däck- tillverkarna har satt och får beroende på körstil- last- hastighet anpassa till något som fungerar för det enskilda fallet. Man kan tyvärr inte bara slänga ur sig ett specifikt däcktryck som den ultimata sanningen. Men de olika lastfallen som finns beskrivet i manualen ger ju en väldigt bra bild hur man borde ligga i förhållande till användarprofilen.

Så... börja med att kolla i manualen! :wink:

.
XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]