- fre 29 sep 2017, 11:53
#1200907
Jag anser mig ha hyffsad koll på mina däck o när jag sneglar på dem så har de sett bra ut.
Men nu i dagarna började vägljuden öka så jag kollade dem lite grundligare.
Jahopp. I de två mittersta fårorna var de nere i däckvarnaren medan de hade minst en mm kvar i de yttre.
I min värld av bristande kunskap så säger det mig att jag kört på för högt däcktryck.
Bilen i fråga är en V60 D5, Polestaroptimerad. Självklart får den jobba ibland när jag är på det humöret.
Dimensionen på däcken är 235/40R18 85W.
Tidigare bilar med lite prestanda är bla två st S60 T5. Dessa två körde jag med 3.0 i tryck o det var perfekt.
Jag började just med 3.0 även i denna. Men det blev inte komfortabelt utan jag sänkte till 2.7 o har sedan dess kört på det.
Att jag nämner motorn beror på att slitaget bak faktiskt är jämnt. Detta gäller bara framdäcken.
Frågan är då om det beror på min körstil eller vilket däcktryck jag blr använda?
OBS att bilen, nyligen fick hjulinställningen kollad o den var bra.
Men nu i dagarna började vägljuden öka så jag kollade dem lite grundligare.
Jahopp. I de två mittersta fårorna var de nere i däckvarnaren medan de hade minst en mm kvar i de yttre.
I min värld av bristande kunskap så säger det mig att jag kört på för högt däcktryck.
Bilen i fråga är en V60 D5, Polestaroptimerad. Självklart får den jobba ibland när jag är på det humöret.
Dimensionen på däcken är 235/40R18 85W.
Tidigare bilar med lite prestanda är bla två st S60 T5. Dessa två körde jag med 3.0 i tryck o det var perfekt.
Jag började just med 3.0 även i denna. Men det blev inte komfortabelt utan jag sänkte till 2.7 o har sedan dess kört på det.
Att jag nämner motorn beror på att slitaget bak faktiskt är jämnt. Detta gäller bara framdäcken.
Frågan är då om det beror på min körstil eller vilket däcktryck jag blr använda?
OBS att bilen, nyligen fick hjulinställningen kollad o den var bra.