Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1200907
Jag anser mig ha hyffsad koll på mina däck o när jag sneglar på dem så har de sett bra ut.
Men nu i dagarna började vägljuden öka så jag kollade dem lite grundligare.
Jahopp. I de två mittersta fårorna var de nere i däckvarnaren medan de hade minst en mm kvar i de yttre.
I min värld av bristande kunskap så säger det mig att jag kört på för högt däcktryck.

Bilen i fråga är en V60 D5, Polestaroptimerad. Självklart får den jobba ibland när jag är på det humöret.
Dimensionen på däcken är 235/40R18 85W.
Tidigare bilar med lite prestanda är bla två st S60 T5. Dessa två körde jag med 3.0 i tryck o det var perfekt.
Jag började just med 3.0 även i denna. Men det blev inte komfortabelt utan jag sänkte till 2.7 o har sedan dess kört på det.
Att jag nämner motorn beror på att slitaget bak faktiskt är jämnt. Detta gäller bara framdäcken.
Frågan är då om det beror på min körstil eller vilket däcktryck jag blr använda?
OBS att bilen, nyligen fick hjulinställningen kollad o den var bra.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1200939
Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..

Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
av klacken
#1200959
Du har nog haft för lågt tryck. Med lågt tryck slungas mitten på däcket ut av centrifugalkraften när du kör . Jag kör med 3.2 fram och 3.0 bak och har samma däckstorlek.
av Provocative77
#1200971
klacken skrev:Du har nog haft för lågt tryck. Med lågt tryck slungas mitten på däcket ut av centrifugalkraften när du kör . Jag kör med 3.2 fram och 3.0 bak och har samma däckstorlek.
Du är den andre som säger samma sak. Jag kan köpa den teorin även om det går helt emot allt jag hört tidigare om däcktryck.
Det konstiga är att bakdäcken är jämnt nötta
av Provocative77
#1200972
drbrain skrev:Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..

Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
Lastindex slog mig med. Det ska höjas oavsett när jag beställer nya.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1200988
Provocative77 skrev:
drbrain skrev:Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..

Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
Lastindex slog mig med. Det ska höjas oavsett när jag beställer nya.
Det skiljer 175kg i maxbelastning per däck(!) mellan 85w och 95w som du borde ha. Med korrekt lastindex på däcken så kan du lugnt köra med av Volvo rekommenderade däckstryck(2.3 för olastad/normal fart, och upp emot 2.8 med last och 160+ i fart).

.
av bjerven
#1200999
Om detta är rätt el. fel vet jag inte. Men jag har blivit itutad att vilket däcktryck man ska ha, har med profilen på däcket att göra...
Så oavsett tum, går jag efter följande:

Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1201005
bjerven skrev:Om detta är rätt el. fel vet jag inte. Men jag har blivit itutad att vilket däcktryck man ska ha, har med profilen på däcket att göra...
Så oavsett tum, går jag efter följande:
Suck, försvinner aldrig denna lista... När man tror folk började fatta hur det hänger ihop så dyker den upp igen... seglivad och helt orelevant. Man kan inte generalisera bort ALLA parametrar förutom profil koppla däckstryck mot däcksprofil. Det säger sig nästan självt... Vikt på bilen, lastindex, luftvolym, däckskonstruktion, användningsområde... punkter med viktiga parametrar är många. Jämför tex ett Dunlop SP9000 195/45 WR15 78W sportdäck med ett Hankook RH06 295/45 R18 108V XL som är ett däck för SUV'ar, finns liksom inga jämförbara parametrar... förutom profilen då...

.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]