Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex1234
#1200439
Hej,

Har för en period varit inne på att köpa dieselbil där V60 varit ett alternativ, sen av en slump började jag läsa smått om Plug in hybrid på V60 och började räkna endel på detta och kom fram till att jag bör klara mig på att åka på el varje dag till och från jobbet. Men om man skall se över batterifrågan, när börjar de bli vanskligt att köpa en Hybridversion om vi tittar på mil / årsm? När börjar liksom tiden ha tagit ut sin rätt på batterier och hybridkomponenter?
av Primus
#1200458
Jag har inte kunskap eller information för att ge ett säkert svar. Det verkar dock som batteriet klarar åldrandet väldigt bra.
av alex1234
#1200528
Hur är det med de olika körlägena i detta utförande, kan man tvinga bilen att endast gå på el eller bryter motorn in under vissa stunder iaf? någon som vet?
av KrilleW
#1200533
Kör du i pure-läget så kör bilen enbart på el. Enda sättet att dieseln startar är om du provocerar fram det. Dvs. fullgasacceleration.
Mitt råd är att du åker och provkör. Jag var rätt skeptisk innan, men fick chansen att låna en V60 Plug in hybrid i två veckor. Jag blev helt såld!
Den jag körde var en årsmodell 2016, men hade ändå 5800 mil på mätaren. Var inte speciellt svårt att nå upp i stort sett till de 5 utlovade milen.
av Primus
#1200547
alex1234 skrev:Hur är det med de olika körlägena i detta utförande, kan man tvinga bilen att endast gå på el eller bryter motorn in under vissa stunder iaf? någon som vet?
Jag kör mest i stadstrafik och nästan alltid i Hybridläget. Det blir inte många centilitrar. Motorn går inte in särskilt ofta. Och bara under mycket korta moment. Jag har på snart 3 år snittat 0,18l/milen. Det mesta av det kommer från långresor och bränslevärmare på vintern. Som exempel kan jag ta perioden juni till i söndags. 0,2l/milen. En del längre resor under sommaren höll upp förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Sveina
#1204505
20.000 mil här på en D6, batteriet har inte förlorat någon kapacitet som jag kan märke.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]