Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosj65
#1199325
Två dagar på raken så har larmet gått igång på min XC60 D4 2017 alldeles efter jag startat dieselvärmaren via Volvo On Call.
Väldigt pinsamt.
Jag har haft två V60 sedan snart 6 år tillbaka och gjort värmarstart på detta sätt många många gånger men larmet har aldrig gått igång.
Någon fler som råkat ut för det här?
Användarvisningsbild
av mvos
#1199496
Samma problem här. Har påtalat det under 2 års tid vid service, men dom har inte hittat problemet eller har inte haft trots att jag påtalade det vid bokningen.

Har läst någonstans och själv märkt att larmet utlöses när man har något i mittkonsolen tex. en plåttermos.
Även läst att det ska finnas någon givare i mittkonsolen som ska bytas. Sa detta vid en service hos Bilia men det förstod dom inte vad det skulle vara för givare.

Vore bra att hitta en lösning nu före vintern.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1199530
Kolla så luftmunstyckena inte är riktade upp i taket. Där sitter också en sensor.
av danielh1025
#1199551
Jag har fått min givare bytt 2 gånger utav volvo på nybilsgarantin. Det är någon typ av givare som ansvarar för larmet som känner av rörelser inuti bilen. Dock har jag aldrig haft samma problem som er, att larmet går värmarstart. Mitt larm gick omotiverat ca 20-30 minuter efter jag låst bilen, vid olika tillfällen.
av DejanXC60
#1204399
Hade samma problem när jag köpte bilen för ett år sedan. Klart att Volvo känner till problemet och de kan även kolla om man kör fellogg
När man koppla sig till bilen. Det jag fick utbytt var en rörelsesensor (mms) larm fram. Sedan dess har jag sluppit att larmet gick i gång efter värmaren sattes igång. Hoppas det löser sig för dig.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1273801
fler som har problem med detta? har nämligen en ny MMS givare liggandes 30644697 / 31652212 . Nypris 2175:- säljer den billigt här om någon är intresserad :-)
av dannesk
#1273822
Min XC60 var in för detta när den var några månader gammal och tydligen så programmerades något om. Denna vinter gick larmet kanske 3-4ggr men endast när utetempen var mellan 0-5 plusgrader inte när det var kallare. Ska felanmäla detta igen på garantin så det finns dokumenterat om det händer igen så får de byta givaren.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]