Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1198062
Hej. Min elbaklucka har börjat att dumma sig. Vill inte öppna/stänga sig hela vägen. Titta lite på öppnarna och upptäckte då att den vänstra var lite svullen och såg sen plasten hade börjat skala av sig.

Art nr på den vänstra är 31352185. Kollar man på bildelsbasen så finns det inga. Googlar jag numret så säger flera amerikanska sidor (säkert samma annat namn) att den har blivit ersatt av 31479627. Denna finns det någon av på skroten men då är milen likvärdiga med min egna bil.

Däremot finns det en massa öppnare från 2017 som inte har så många mil på sig. Dessa har dock art nr 31455987. Då säger dom amerikanska sidorna att detta numret oxå är ersatt av 31479627. Jag blir inte klok på detta dribblande av nummer. Har Volvo bytt tillbaka till 31479627 från 31455987?

Är det någon som har tillgång till vida som skulle kunna hjälpa mig? Bilen är XC60 modellår 2013.
Senast redigerad av 1 sundlof81, redigerad totalt 0 gånger.
av sundlof81
#1201730
Får väl svara mig själv.

Art nr 31352185 är ersatt av 31479627. Sökte på bildelsbasen och fann denna. Fanns både till höger och vänster sida från ett år äldre bil än jag hade. Eftersom den borde haft samma art nr som min så chansade jag på att dom var bytt.

Upptäckte när jag hade lagt ordern att det synliga art nr var något helt annat nämligen 31386705. Idag kom dom hem och då såg jag att dessa var tillverkade 2016 så då hade denna bilen alltså bytt öppnare en gång.

Bytet gick rätt lätt och nu stänger och öppnar tyst och fint.

DOCK! Den vill inte öppna sig helt. Kan dra upp den säkert 20 - 30 cm. Stänga den går dock fint från toppläget.

Har provat att programmera stoppläge enligt instruktionsboken. Funkar bara om jag sätter den att stanna lägre än ursprungliga läget.

Har provat att göra bilen strömlös och att rycka säkringen för att bilen ska hitta ändlägena. Inget funkar.
Så nu har jag en bagagelucka där jag får dra upp den dom sista 20 istället för att ha en gnekande öppning/stängning.

Så till sist min fråga.

Måste man in till Volvo och programmera om bakluckan efter bytet eller är dämparna trasiga? Finns det några inställningar i vida?

Tack på förhand.
#1201745
Driftarn skrev:Hej

Det finns en TJ på att om man byter dessa drivenheter till den nya typen så måste man byta parvis(vilket du verkar gjort?) sedan måste man ladda ner en ny mjukvara då de har ändrat utväxlingen i de nya drivenheterna!
Jepp, Jag har bytt bägge, tänkte att det var lika bra men då var det ju bra att jag gjorde det.

Då är det bara att ringa imorgon och be att få köpa lite mjukvara till bilen. Tack ska du ha!
#1201980
Driftarn skrev:Hej

Det finns en TJ på att om man byter dessa drivenheter till den nya typen så måste man byta parvis(vilket du verkar gjort?) sedan måste man ladda ner en ny mjukvara då de har ändrat utväxlingen i de nya drivenheterna!
Du har möjligtvis inte numret på TJ? Min verkstad har aldrig laddat in ny programvara när dom har bytt. Hittat på några utländska forum om att dom var tvungna att ladda in ny mjukvara men mer info hittar jag inte. Vore väldigt tacksam för svar så jag slipper slå i huvudet i bakluckan.
Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]