Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1197691
Ska köpa mig en xc60 2014-2017 d4-d5 AWD Automat. ev. manuell
var och provkörde en D4 (vea) automat och en d4 AWD automat här om dagen, och d4 Vea med automat går ju helt klart bättre, mjukare och snålare än d4 AWD, den andra den märktes att det var en äldre motor/låda för den vibrerade mer och varvade mer innan den växla, så helt klart går vea bra i en xc60 ( kör just nu en d4 Vea manuell i en v70 och himla nöjd med den motorn.

sen är det det att man vill ju ha awd i en suv, men sen är det så också att man behöver det ju inte så ofta..

Är en d4 awd bättre dragbil till husvagn ( alltså på motorvägen ej på blött gräs) än en framhjulsdriven bil?

Vad ska man tänkte på, vågar man köpa en som har gått runt 10.000mil?

det är väl bättre att skaffa en euro 6 för framtiden? men man kan ju hitta euro 5 awd till mycket bättre pris ( det man sparar kan man lägga på ev högre skatt kanske? )
Användarvisningsbild
av spaceuser
#1197714
kicken skrev:Ska köpa mig en xc60 2014-2017 d4-d5 AWD Automat. ev. manuell
var och provkörde en D4 (vea) automat och en d4 AWD automat här om dagen, och d4 Vea med automat går ju helt klart bättre, mjukare och snålare än d4 AWD, den andra den märktes att det var en äldre motor/låda för den vibrerade mer och varvade mer innan den växla, så helt klart går vea bra i en xc60 ( kör just nu en d4 Vea manuell i en v70 och himla nöjd med den motorn.

sen är det det att man vill ju ha awd i en suv, men sen är det så också att man behöver det ju inte så ofta..

Är en d4 awd bättre dragbil till husvagn ( alltså på motorvägen ej på blött gräs) än en framhjulsdriven bil?

Vad ska man tänkte på, vågar man köpa en som har gått runt 10.000mil?

det är väl bättre att skaffa en euro 6 för framtiden? men man kan ju hitta euro 5 awd till mycket bättre pris ( det man sparar kan man lägga på ev högre skatt kanske? )
Jag har en XC60 D4 AWD MY16 (automat) och den följer Euro 6. Det är absolut så att jag kanske inte behöver AWD där jag bor (mälardalen), men jag gillar inte framhjulsdrivna bilars ryckande i ratten vid hårda accelerationer, vilket man slipper med AWD. Jag upplever bilen som otroligt stabil. Inte bara på snö och is, utan bla på regnvåta vägar. Att den drar lite mer, gör mig inget (snittar runt 0,85l/mil), och dessutom anser jag den gamla 5-cyl motorn väl beprövad.
av kicken
#1197735
Tack låter ju bra :)

Hur är det med virvelspjäll på den 5 cyl. motorn, är det åtgärdat eller fortfarande en sjuka? Åt annars som är en sjuka på 5 cyl.motorn?

När ska kamrem bytas på bägge motorerna?
av kicken
#1197744
Matzz skrev:Det sitter inget virvelspjäll på dom nyare d4-d5 , från 2010 tror jag spjället försvann.
Tack det låter bra.
av kicken
#1197745
Matzz skrev:Jag kör ju också en d4 awd 2017 , kanon bra drag bil känns riktigt stark och stabil :)
Tack, och du kör den också på typ 0.8?

Nån som vet när stora service är?
av kicken
#1197746
Har alla xc60 med automatisk ( aktivt) helljus xenonhelljus som inte släcks ner utan "viker undran" från mötande bil? Och hur tycker ni det funkar?

Har nu på min v70 bara på och av automatiskt på helljus ( halogen)

Och Four-C Aktivt Chassi är det vettigt att ha på en xc60?
av Matzz
#1197750
kicken skrev:
Matzz skrev:Jag kör ju också en d4 awd 2017 , kanon bra drag bil känns riktigt stark och stabil :)
Tack, och du kör den också på typ 0.8?

Nån som vet när stora service är?
Oftast billigare :) kamrem är nog vid 18000 sen är det bränslefilter och luftfilter varje 6000 mil , kamrem på vea tror jag man körde längre på men lite osäker där :)
av grålle1
#1197777
kicken skrev:Har alla xc60 med automatisk ( aktivt) helljus xenonhelljus som inte släcks ner utan "viker undran" från mötande bil? Och hur tycker ni det funkar?

Har nu på min v70 bara på och av automatiskt på helljus ( halogen)

Och Four-C Aktivt Chassi är det vettigt att ha på en xc60?
Automatiskt helljus ingår väl i driver support om jag inte minns fel (std på Classic som jag har). Funkar kanon! Det finns fortfarande halogen som helljuslampa som tänds släcks efter behov, men dessutom jobbar halvljuslamorna (xenon) aktivt med avskärmning så man har gott om ljus på kanterna av vägen trots trafik...

edit, såg nu att du undrade om alla har den typen som jag har... och det vågar jag inte svara på...

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]