Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196257
Halloj! Tänkte bara höra hur avancerat det är att byta Bränslefilter på en Volvo v60 d2 -12? Någon som kan fixa fram tillvägagångssätt och gärna bilder/video på det så vore det kanon. Är helt ny på det här med Bränslefilter så kan behöva er hjälp.
#1197523
Tackar för instruktionsvideon! Hjälpte till fantastiskt mycket! :lol: Dock skall väl tilläggas att på en D2:a så sitter bränslefiltret i motorrummet och inte under bilen vid bakaxeln. Inte mig emot att slippa ligga under bilen :D . Var bara att ta loss plastkåpan över motorn. Och sedan skruva loss ett fäste till plastkåpan som tidigare nämndes som satt med tre torxskruv. Efter det så sitter filtret med 2st skruv (8:ans hylsa). Knäpp loss en elkontakt. Sedan ta bort de två bajonettfästena till bränsleslangarna. Jag var beredd på endel söl men det var absolut inget söl att prata om. Kan vara skönt med engångsplasthandskar som tål diesel iofs. Sedan är det bara att ta loss filtret och sätta dit det nya och koppla in och skruva fast det i tvärtom ordning mot tidigare beskrivning givetvis. Efter det så e det dags för bilen att sköta avluftningen av filtret. Kolla in instruktionsvideon och följ den noga angående avluftningen så bör ni inte ha några problem med luft i systemet, å glöm för jössu namn inte att gasa på rätt höga varv när du startar bilen! Min bil hostade lite vid start så jag hann bli nervös men jag gasade på och höll den vid liv :D . Youtubelänken funkade inte men hittade samma video på: https://www.1src.com/video/t_Hqkrb7jhy-U (filmen är alltså på en D3:a, där filtret sitter under bilen!)

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]