Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
#1555051
Plugghästen skrev: fre 15 sep 2023, 14:49 tecknat Volvias förlängda maskinskadeförsäkring. 27e december 2022, när bilen bara har 5 mil kvar till gränsen för att få teckna denna försäkring och blott en månad innan haveriet, så köper jag denna tilläggsförsäkring som räddar mig från c:a 75% av kostnaden. :-D
Volvias förlängda maskinskadeförsäkring gäller bara 10år (max 20,000 mil)? Det blir ju ett snabbt övergående nöje för dig? Jag hade en D6 2013 och på dess 10 årsdag så bytte jag till en elbil. Efter byte av AC kompressor, kupéfläkt, OBC (laddare), BCM (bromsmodul) plus säkert något mer som jag förträngt så lovade jag mig själv att sälja bilen när den blev 10 år gammal och inte längre hade maskinskadeförsäkring. Varje reparation kostar 10-25,000:- så det blir nästan 100,000:- som den kostade i reparationer under ca 4 år. Jag spår att nästa delar som behöver pyssel då de inte har brakat ihop än, men vanliga fel på D6 är ISG (startmotor/generator) och bakaxlar. Ytterligare stora kostnader som ligger i pipelinen alltså.

Så mitt råd till alla är att inte äga någon D6 efter att maskinskademomentet fallit ur. Heder åt Folksam som tog allt utan knot och bara 1,500/3.000:- (beroende på ålder) i självrisk. I slutet så varnade de mig för att den snart skulle bli 10 år och att de såg fram emot det och rådde mig att byta, något jag insett själv långt innan dess.

Angående livtidsgarantin så sa någon till mig att den började januari 2019? Men oavsett, så verkar Volvo bara erkänna den på delar som du/försäkringsbolag har köpt till ordinarie nypris. Jag vet inte hur det var ned din sista AC kompressor men misstänker att de satte in den gratis eller till reducerad kostnad? Då tar de inte livstidsgarantin på den delen utan ser på när du senast köpte delen till dess ordinarie pris.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]