Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218303
joel80 skrev:
Får ju verkligen hoppas det var en isolerad händelse.
Jag skulle tro att det var en OISOLERAD händelse. 8)
#1218304
Derank skrev:Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.
Det är farligt med elbilar... Även för ekonomin.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218328
Derank skrev:Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.

"för så många år verkar de ju inte hålla." ?

Och det baserar du på en enda bil?
Om du hade lite koll på hybrid och elbilsmarknaden skulle du veta att batterierna håller bättre än vad tillverkarna vågat hoppas. Bl.a det som ju gjort att Volvo tillåter att mer energi tas ut ur sitt batteripack på senare modeller. Man har alltså minskat den onödigt stora säkerhetsmarginal man hade tidigare för topp och botten, då man märkt att batterierna inte alls degraderas så snabbt.

Varför tror du att Nissan skulle subventionera det? 50k är rimlig kostnad för ett batteri av den storleken.
Batteripriserna är nästan nere på $100 per kwh nu. Sen kostar kylning och diverse så ett 30kwh-batteri för 50k är rimligt (med arbete samt det runtomkring)

Volvo verkar ta lika mycket betalt idagsom för typ 5 år sen när dom införde hybriderna, trots att deras kostnader måste minskat rejält.
Användarvisningsbild
av joel80
#1218334
Beror på hur många mil du kört och vilket bolag du har. Volvia har följande:

Självrisker m.m.
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr.


Sen kan du ha försäkringar mot självrisker också. :)
Jag betalar 399kr/år för att få den reducerad med 3000kr.

Går reparationen på garanti behöver du inte bry dig om självrisken. Volvo har 8 år eller 16000 mil på hybridsystemen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218359
joel80 skrev: Får ju verkligen hoppas det var en isolerad händelse.
Ja, hoppet är ju det sista som lämnar människan. Men det verkar inte vara så isolerad händelse. Bara här i denna tråd finns ju två händelser som kostat "skjortan". Vi vet ju givetvis inte hur många, som inte "hänger" på jagrullar, som haft problem. Men som sagt, vi får verkligen hoppas. :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
#1218362
Fast i inget fall har ju ägaren fått betala. Och det första felet gick på rund 11k enligt trådstartaren.
Det är ju många saker som kostat mer än så på andra bilar som haft fel här på forumet. Alltså att det blir höga kostnader när man ska reparera nya bilar är inget som är specifikt för hybrider. Det problem som Zacce hade var dock helt hybridrelaterat och extremt dyrt... men också den enda jag läst om som haft det problemet.
#1218363
Tyvärr blir man mörkrädd när man läser detta! Att det är Så mycket okunskap på Våra verkstäder! Men tyvärr har man varit med om det ett o annat under åren. Kommer ihåg när dom ringde mig från Volvo o frågade ang hur deras gps fungerade. Hahaha. Tycker det är dåligt av Volvo som inte tar tag i detta
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]