Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1206775
Tråkigt. Hoppas det löser sig lika bra denna gång.
#1211127
Uppdatering i korthet:
30de oktober: Mekonomen har bilen från fredag-måndag för ny felsökning. Deras första preliminära utlåtande på fredagen är att det inte är något fel på ACn, för det kommer kalluft i utblåsen. (Ja, bilen hade stått ute i kylan i 7 timmar innan de körde in den i verkstaden. :lol: )
På måndagen ringer de och meddelar att de inte klarar av att felsöka problemet och hänvisar till Volvo. De menar också att de inte får riva i bilens 400 volt system. (Detta var inget de hade några problem med när den var inne för byta första gången....)
Jag kan också se med Vida2014D att de faktiskt har läst ut felkoder från bilen.
Försäkringsbolaget (Autoconcept) visar nu tydliga tendenser till att vilja slingra sig från ansvar när jag ringer och begär klartecken om att lämna bilen till Bilia för felsökning. (I skrivande stund är det oklart om de kommer att ta notan även denna gång.)

31 oktober: Kontaktar Bilia för felsökning av ACn. Upplyser kundmottagaren om att det är en plug-in hybrid för att säkerställa att bilen hamnar hos rätt tekniker. Får till svar att det inte är något problem då kompressorn drivs av rem från dieselmotorn. Jag gör ett tappert försök att upplysa honom om att kompressorn är eldriven och att teknikern måste vara ackrediterad för arbete med 400V om han ska jobba med AC-systemet. Blir då upplyst om att alla på Bilia är ackrediterade. (Vilket jag vet att de inte är.)
Får ett bekräftelsemejl om den bokade felsökning och byte av kondensor. ??:-/ Ringer omedelbart tillbaka och upplyser om att någon kondensor inte skall bytas. Får till svar att jag inte behöver oroa mig, de skriver bara så för att beställa hem grejer i förväg. Jag undrar om det inte är bättre att de beställer hem en kompressor i beredskap då det finns anledning att misstänka den även denna gången. Upplyser också om att en sak som Mekonomen faktiskt har gjort är att läcksöka och konstatera att systemet är tätt, och att det finns en felkod som starkt indikerar att kompressorn är trasig. Får till svar att Mekonomen inte kan läsa ut felkoder. Mitt försök att upplysa om att jag läst ut felkoderna själv med Vida2014D avfärdas med en suck.
Sååååå.... lite lätt uppgiven skriver jag ett mejl direkt till teknikern med en kort sammanfattning av problematiken. Jag trycker lite extra på det faktum att felkoden indikerar trasig kompressor och att det är ett AC-system som drivs av en 400V kompressor.
Får inget svar.

13 november:
Lämnar in bilen för felsökning hos Bilia.
Efter 40 minuter ringer teknikern och meddelar att AC-kompressorn måste bytas. Han låter också meddela att han måste boka om bilen till en annan tekniker eftersom det är ett 400V system. ( Who didn't see that comming... :wink: )
Så ny tid för reparation är 4e december med en tekniker som får riva i 400V systemet, och i skrivande stund är det oklart vem som betalar.

Nu väntar jag spänt på vad Autoconcept kommer att säga i ärendet som blir lite extra komplicerat av det faktum att Mekonom bytt kompressorn mot en bättre begagnad som när den går sönder inte längre klarar av att felsöka den här typen av bil. Den 4mil begagnade kompressorn borde ju ha någon form av garanti...
Användarvisningsbild
av joel80
#1211146
Hahaha... tragikomiskt! Ring eller maila kundmottagaren och fråga lite försynt om hur det var med att alla var godkända att arbeta med 400v-system....
Användarvisningsbild
av Derank
#1211214
Många verkstäder verkar inte fatta det här med 400v system, här i stan på bilbolaget finns de numera 2st som är akriterade, den ena får åka Norrland runt för det finns inga som kan arbeta på 400v system i bilarna, många gånger får de skicka bilarna på trailer ner hit för rep/felsökning då de mindre inte har råd att skaffa anläggningen som behövs, ännu ett problem framöver.
#1216683
Kapitel 3. Nya galenskaper och ett ljus i tunneln.

Precis som jag hade på känn så duckade Autoconcept och lämnade över ansvaret till bilens maskinskadeförsäkring.

4e december:
Bilen levereras klockan 07:00 till Bilia som avtalat till den teknikern som bilen bokades om till för 3 veckor sedan p.g.a. det är en plug-in hybrid.
What could possibly go wrong?
Döm om min förvåning när teknikern vid mottagandet säger att det nog inte blir han själv som tar hand om min bil, för det är en plug-in hybrid och de är lite speciella... Han upplyste mig om att det t.ex. är väldigt viktigt hur man spänner remmen till AC-kompressorn. (Klart att det är lite speciellt med tanke på att kompressorn inte drivs av rem då den är eldriven.) Mitt hjärta stannar lite av chocken, men kommer snabbt igång igen när det står klart att en annan tekniker kommer ta hand om bilen under dagen. Jag får nu också veta att försäkringsbolaget har bestämt att en begagnad kompressor skall användas. Suck! Självrisken jag skall betala är c:a 5000:-
Klockan blir 15:00 och telefonen ringer. En kundmottagare informerar mig om att bilen tyvärr inte är färdig. De har inte kunnat börja med bilen för de har inte fått hem kompressorn än....
Det får man ju förstå, de har ju bara haft 3 veckor på sig att fixa hem kompressorn till denna avtalade dag. (Säkerställ att du läser föregående mening med en starkt ironisk underton.)

5e december:
Denna dag gick allt mycket bättre! Via en insider får jag veta att verkstadens bästa tekniker har tagit hand om bilen, och han har dömt ut den begagnade kompressorn som uppenbarligen läcker och monterar istället en ny. Klockan 16 kunde jag hämta bilen, nu med en sprillans ny kompressor och jag fick skiljas från 7000:- då det blev lite dyrare med en ny kompressor.
Så även om det tog längre tid och blev mycket dyrare än väntat så blev resultatet så bra som det möjligen kan bli för stunden.
Så... Nu är vadslagningen öppen om hur länge den här kompressorn håller. Jag har i skrivande stund kört c:a 2,5 mil med den, så gissa på mer än 25km!
#1216685
Vilken Jä..a otur du haft. Borde vara förbjudet.
Ja du, fyra veckor höll den förra gången. Jag gissar på .....


Nej så lågt ska inte JAG sjunka. Klart jag hoppas att den håller i evighet. Dessutom är det nu vinter, så den ska inte behöva jobba så mycket nu.
Jag önskar dig lycka till med din nya fina AC-kompressor. Klappa den från mig och säg: Funka nu i evighet. :D
av Zacce
#1218252
Tur att allt löste sig.....I 25km i alla fall :-))))) :-)))))

Tänkte spinna vidare lite på din tråd om det är OK.....?

Lämnade in min D6:a -14 (9500mil) på onsdagen förra veckan. Fick upp meddelandet ”hybridsystemfel, kontakta service” lite titt som tätt. Inget som påverkade bilen, den fungerade som vanligt och felmeddelandet försvann efter en minut...För att återkomma igen 5-10 min senare.

Bilia kollade upp bilen förra onsdagen men kunde inte hitta felet genom en ”enkel” felsökning utan det blev till att lämna in bilen igen dagen därpå. Eftersom jag köpte bilen som en ”Volvo select” ingick två års garanti och hyrbil som sköttes smidigt av verkstaden som förbokade en bil till mig (V60 D4) och som jag fortfarande ”puttrar” runt i.
Nu nästan en vecka senare har följande utkristalliserats efter att jag åkte förbi idag och tittade till ”snöflingan”.

Bilen stog i hallen omringad av en avspärrning och på bilen fanns varningsskyltar att ”här är det livsfara och 400v”.
Ingen tekniker utom de med rätt utbildning fick gå nära bilen eller ens innanför avspärrningen.

En väldigt professionell tekniker tog emot mig (bemötts av professionella varje gång) och började berätta vad som hänt och vad de gör.

Hybridbatteriet var skadat enligt mätningar så den byttes ut till en helt ny av generation två (fråga inte vad som är skillnaden mellan gen1 och gen2, har inte en susning :lol: )
AC kompressorn läkte (detta märkte de under tiden) och de böt den till en ny utan knussel.
Nu väntar de bara på en ”säkring” för hybridbatteriet. De är visst programmerade till bilens VIN så de måste programmeras och beställas separat från batteriet eftersom batteriet nu är av andra generationen (igen, ingen aning varför :wink: )

Så i bästa fall imorgon men troligtvis på fredag kommer bilen ”hem” igen med många nya friska mil i batterierna....
Användarvisningsbild
av Derank
#1218255
Zacce skrev:Tur att allt löste sig.....I 25km i alla fall :-))))) :-)))))

Tänkte spinna vidare lite på din tråd om det är OK.....?

Lämnade in min D6:a -14 (9500mil) på onsdagen förra veckan. Fick upp meddelandet ”hybridsystemfel, kontakta service” lite titt som tätt. Inget som påverkade bilen, den fungerade som vanligt och felmeddelandet försvann efter en minut...För att återkomma igen 5-10 min senare.

Bilia kollade upp bilen förra onsdagen men kunde inte hitta felet genom en ”enkel” felsökning utan det blev till att lämna in bilen igen dagen därpå. Eftersom jag köpte bilen som en ”Volvo select” ingick två års garanti och hyrbil som sköttes smidigt av verkstaden som förbokade en bil till mig (V60 D4) och som jag fortfarande ”puttrar” runt i.
Nu nästan en vecka senare har följande utkristalliserats efter att jag åkte förbi idag och tittade till ”snöflingan”.

Bilen stog i hallen omringad av en avspärrning och på bilen fanns varningsskyltar att ”här är det livsfara och 400v”.
Ingen tekniker utom de med rätt utbildning fick gå nära bilen eller ens innanför avspärrningen.

En väldigt professionell tekniker tog emot mig (bemötts av professionella varje gång) och började berätta vad som hänt och vad de gör.

Hybridbatteriet var skadat enligt mätningar så den byttes ut till en helt ny av generation två (fråga inte vad som är skillnaden mellan gen1 och gen2, har inte en susning Bild )
AC kompressorn läkte (detta märkte de under tiden) och de böt den till en ny utan knussel.
Nu väntar de bara på en ”säkring” för hybridbatteriet. De är visst programmerade till bilens VIN så de måste programmeras och beställas separat från batteriet eftersom batteriet nu är av andra generationen (igen, ingen aning varför :wink: )

Så i bästa fall imorgon men troligtvis på fredag kommer bilen ”hem” igen med många nya friska mil i batterierna....
Det gäller verkligen att se till att man har garanti el maskinskada kvar om man köper en beggad d6a. Just acn måste ju vara en svag punkt och att cellerna börjar läcka är ju ingen höjdare.

Bra att det löste sig iaf. For free

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]