Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cmha66
#1240106
Bor och kör min V60 PHEV på Mallorca. Egentligen perfekt att köra elbil på en liten ö men det blev hybrid för att prova. Köpte den i juli 2017 med cirka 5.000 mil. Uttagen januari 2014. Under de senaste 6 månaderna har bilen varit inne på verkstaden 3-4 gånger för samma fel. Titt som tätt så dök felmeddelande upp om att det var fel på hybridsystemet. Försvann alltid efter 30 sek - 2 min. Vid 3 tillfällen så har bilen vägrat att starta upp vare sig el- eller dieselmotorn. Bogsering vid första tillfället och när bilen kom fram till verkstad så var allt "normalt" igen. I förra veckan så var bilen inne på årliga servicen och äntligen lyckades man lokalisera felet till AC kompressorn. Enligt PHEV meken så är tydligen AC kompressor problemen välkända. Som tur är så har jag garanti i ett år till. Sedan får man väl byta bil. Vet inte om jag vågar fortsätta med V60 PHEV. Synd för jag gillar den verkligen annars. Gratis laddstolpar i byn där jag bor och gratis parkering inne i Palma stad. Tankar i några droppar diesel var hundrade mil ungefär, annars nästan bara i Pure läget på endast el.
#1240140
Gissningstävlingen vinns av alla som gissade på att den nya kompressorn skulle hålla 2-3 månader. Grattis grattis... :???:

För några dagar sedan dök en ny varning upp i huvudinstrumentet: "Fel i hybridsystemet. Service erfordras".
Jag läste ut felkoderna och fann något helt annat än förra gången: BECM-C105700 => Högvoltsbatteri isolationsfel nivå 1.
Jag har inte haft några indikationer på att bilen har driftproblem utan den har fungerat klockrent på alla sätt och vis så jag kände att det nog var ett "mindre viktigt" problem. Men när meddelandet dykt upp ett par gånger så bestämde jag mig för att boka tid för en felsökning. Idag fick jag företräde hos en expert på Bilia och domen blev helt otippat att det är AC-kompressorn som spökar även denna gången. Om en vecka skall bilen in för byte av kompressor igen. För er som fortfarande orkar räkna, så har bilen nu tuggat i sig 3st AC-kompressorer på 6 månader och inleder snart gnagandet på nummer 4a :(
Heder och tack till Bilia som kommer att byta kompressorn utan att avkräva mig en enda krona. :D :D
av Henkan
#1240144
AC-kompressorn är väl eldriven i hybriden? Bilen säger att det är något elfel i högvoltsdelarna. Är inte komoressorraset ett följdfel av att du har ett elfel? Du kommer få byta kompressorn varannan månad tills elfelet är fixat.
av Dexed
#1272182
Volvo 50% på kompressorn o arbete om gasen har läkt ut då det är ett vanligt fel jag betalade 10600kr sen byter dom gratis om den går sönder igen inom 12 månader.
Bytte för tredje gången på under ett år nu .
#1272578
Here we go again... :-(
Då är bilen inne på kompressor nummer 5 på c:a 13 månader.
För några veckor sedan kom felmeddelandet tillbaka (isolationsfel på högspänningssidan). Idag har bilen felsökts och lagats på Bilia igen. Det elektriska isolationsfelet kunde även denna gången lokaliseras till AC-kompressorn. Kompressorn byttes och felet var borta. Hur löjlig situationen än känns med att nu har bytt AC-kompressor 4 gånger på ett år, så är det en mycket stark tröst att Volvo/Bilia även denna gången har tagit hand om 100% av notan och jag har inte betalat ett öre.
Men det känns faktiskt rimligt att i detta läget skriva till Volvo och fråga om de vill köpa tillbaka min bil för att dissekera den. Det känns som att Volvos ingenjörer och konstruktörer har en del viktiga läxor att lära sig från min bil...
Under tiden kan vi ägna oss att gissa hur länge det dröjer innan den här kompressorn ger upp. Själv tror jag att den håller till sportlovet ungefär.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]