Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zacce
#1218400
Hej igen,

I mitt fall med D6:an så belastades inte mitt försäkringsbolag med en enda krona.
Som jag sa så köptes bilen som en sk ”Volvo select” bil (Nyare begagnad) av Volvo handlare.
Detta ger automatiskt 2 års obegränsad garanti (samma som för nybil) och Volvo fick därmed själva ta hela smällen ekonomiskt eftersom jag endast ägt bilen i 3 månader.

AC pumpen verkar vara av lite sämre kvalite på dessa eftersom det har rapporterats om detta fel på flera forum både i Sverige och utomlands. Batteriet som jag fick byta är mycket ovanligt. På Bilia var de glada att de i alla fall en gång nu fått använda den dyra jiggen som lyfter i och ur batteriet på dessa (B)

Fick i alla fall besked för en timme sen att bilen är klar så det blir att hämta bilen efter jobbet.....
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1218835
Zacce skrev:En till ”liten” sak...

Kostnaden för reparationen blir enligt teknikern.....Wait for it....Strax norr om 200.000kr inkl. Arbete och material!

Så ja....Garanti eller heltäckande försäkring är ett måste.

Och när vi ändå är inne på ämnet.....
Hörde om en V60 Plug in som ev skulle bytas batteri på (eller inlösen) batteribyte skulle landa på drygt 170 papp... Det var i veckan, lustigt att denna tråden var på tapeten just nu..

Är Volvos batterier gjorda av guld? :D Rymmer batteriet 10kWh? Då borde batteret i min Hyundai gå loss på en halv miljon då det rymmer 3 ggr så mycket :mrgreen:

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
#1218836
Jag är också rätt förundrad över hur Volvo kan ta så förbannat betalt för hybriderna. Dom har samma prissättning nu som för 5-6 år sen, trots att batterikostnaderna inte ens bör vara hälften nu för vad dom var då. Gissar att dom har bra avans på grejerna.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218848
För mer än ett år sedan fick jag uppgift på att batteripacket på en Tesla kostade runt 400.000 kronor
Användarvisningsbild
av joel80
#1218873
SvenB skrev:För mer än ett år sedan fick jag uppgift på att batteripacket på en Tesla kostade runt 400.000 kronor
Tesla har haft batteripack från 75-100kwh senaste året.

I Model3 som dom börjat släppa har dom 75kwh batteri i och den går loss på runt 400 000kr i USA för hela bilen. Batteriet i den bör vara billigare.. :) I Model S och Model X verkar dom ta bra betalt för allt...
Batterikostnader vid tillverkning och vad kunderna idag får betala verkar inte riktigt hänga ihop. Många, bl.a Volvo, verkar utnyttja prisfallet för högre vinster snarare än att sänka priset för konsumenterna.

Hyundai, Renault, Nissan och GM verkar vara undantaget.. Och Tesla Model 3 då..
Användarvisningsbild
av joel80
#1218894
Dom kommer ju inte kunna fortsätta hålla de priserna.
Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)

http://www.mediamarkt.se/sv/shop/uniti. ... mwod6TcGSQ
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218906
joel80 skrev: Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)
Det är nästan komiskt. Den är nog användbar att åka några kvarter för att köpa mjölk, men jag tror inte att jag vill åka någon länge sträcka en sådan :D
Användarvisningsbild
av joel80
#1218927
SvenB skrev:
joel80 skrev: Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)
Det är nästan komiskt. Den är nog användbar att åka några kvarter för att köpa mjölk, men jag tror inte att jag vill åka någon länge sträcka en sådan :D
Du tog dig inte tid att kolla länken? Topphastighet på 130km/h, räckvidd på 300km (NDEC). (Rimlig verklig räckvidd på runt 20-22 mil..)
Det finns väl mängder med småbilar den skulle kunna konkurrera med.. tror ingen menar att den ska ersätta en V90 eller Passat.

Speciellt för det priset... en mopedbil kostar ju nästan mer. :)

Nu var jämförelsen mest för att visa att batterier inte kan vara så dyra som vissa biltillverkare verkar vilja göra sken av (för att kunna ta bra betalt.)
Kan man sälja en bil (om än en liten!) med 22kwh batteri för 150k så bör ju inte ett Volvo-batteri på halva kapaciteten behöva kosta 200k! Det känns orimligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Xc70 koppling brand

För snart 4 veckor sedan så fastnade ko[…]