Derank skrev:Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.
"för så många år verkar de ju inte hålla." ?
Och det baserar du på en enda bil?
Om du hade lite koll på hybrid och elbilsmarknaden skulle du veta att batterierna håller bättre än vad tillverkarna vågat hoppas. Bl.a det som ju gjort att Volvo tillåter att mer energi tas ut ur sitt batteripack på senare modeller. Man har alltså minskat den onödigt stora säkerhetsmarginal man hade tidigare för topp och botten, då man märkt att batterierna inte alls degraderas så snabbt.
Varför tror du att Nissan skulle subventionera det? 50k är rimlig kostnad för ett batteri av den storleken.
Batteripriserna är nästan nere på $100 per kwh nu. Sen kostar kylning och diverse så ett 30kwh-batteri för 50k är rimligt (med arbete samt det runtomkring)
Volvo verkar ta lika mycket betalt idagsom för typ 5 år sen när dom införde hybriderna, trots att deras kostnader måste minskat rejält.