Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvorace
#1193320
Har en XC60 AWD med automat -16, 3400mil.
Jag hör ett vinande ljud från växellådan på 1,2 och trean. Efter trean hör jag inget ljud längre.
Först trodde jag det var turbon som lät men kom fram till att det är växellådan ljudet troligtvis kommer ifrån.
Har påtalat detta för Volvos mekaniker och fått svaret att det är "momentomvandlaren" som skapar detta missljud samt att det är inget att göra något åt.

Jag kör ofta med stereon avstängd så ljudet börjar nu bli riktigt irriterande.

Har någon annan detta missljud?
Finns det något som man kan göra åt det?

Tacksam för hjälp!
av Lövet
#1193329
Har haft flera med samma låda, både awd och utan, och jag känner inte igen ljudet. Då är jag ändå ganska känslig för missljud.
av Mumsmums
#1193476
Jag upplever samma ljud men jag hör det mest på 4:e växeln och i svag uppförsbacke. Tolkar det som en skönhetsfläck.
av raye
#1193696
Har haft v70 d5 awd och har en v60 d4 awd -15. Samma missljud på båda när man kör sakta och det bli lite lågt tryck i växellådan,t.ex köer i stan.
Min serviceman sa att det var inget att oroa sig för.Prova att gasa på lite så försvinner ljudet(lätt i en bilkö).Om du har sportväxel på lådan hjälper det också att få upp trycket i lådan.
av Volvorace
#1194202
Jag har nu testat att stänga av AC:n när jag tydligt hör ljudet och då försvinner det nästan helt och hållet.
Den nivån som det blir då kan jag acceptera. Jag skall diskutera detta med mekanikern när jag lämnar in bilen.

Jag är grymt nöjd med bilen. Dock tycker jag att det har varit alldeles för många fel på den. Den första mekanikern jag fick var inte bra och vi fick tjöta till oss en annan. Efter det har de flesta felen åtgärdats och nu hoppas jag att vi blir av med de två sista innan garantin går ut.

Tack för era svar och tipps!
av Turbodanne
#1194244
Volvorace skrev:Jag har nu testat att stänga av AC:n när jag tydligt hör ljudet och då försvinner det nästan helt och hållet.
Den nivån som det blir då kan jag acceptera. Jag skall diskutera detta med mekanikern när jag lämnar in bilen.

Jag är grymt nöjd med bilen. Dock tycker jag att det har varit alldeles för många fel på den. Den första mekanikern jag fick var inte bra och vi fick tjöta till oss en annan. Efter det har de flesta felen åtgärdats och nu hoppas jag att vi blir av med de två sista innan garantin går ut.

Tack för era svar och tipps!
Vad har du haft för fel ? Några stora saker ?

Kollegan hade missljud från AC på sin XC60 , det var en slang som behövde bytas eller justeras.
Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]