Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1192470
Hej,

Har en V60 T3-14 som, i mitt tycke, har ett udda beteende. Om man stannar med växel i och stänger av motorn så har bilen en tendens att rulla bakåt vid vissa lutningar på vägen.

Jag läste någonstans att det inte är ett fel men jag tycker ändå det är lite suspekt. Har säkert haft 15 Volvos innan och jag har i princip aldrig använt mig av handbromsen. Nu är man dock lite mer noga med det...

Är det någon som vet vad det beror på? Är det bara vissa motorer eller även ni med dieslar har dessa problem? T2/T4?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1192472
Minns inte att min gamla V60 D4 var sån. Nu med automat använder jag alltid handbromsen. Nån gång får den bara stå i P i garaget.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1192487
specos skrev:Hej,

Har en V60 T3-14 som, i mitt tycke, har ett udda beteende. Om man stannar med växel i och stänger av motorn så har bilen en tendens att rulla bakåt vid vissa lutningar på vägen.

Jag läste någonstans att det inte är ett fel men jag tycker ändå det är lite suspekt. Har säkert haft 15 Volvos innan och jag har i princip aldrig använt mig av handbromsen. Nu är man dock lite mer noga med det...

Är det någon som vet vad det beror på? Är det bara vissa motorer eller även ni med dieslar har dessa problem? T2/T4?
Jag antar att det är en manuell du har. Jo, friktionen i motorn är så låg att även motorbromsningen är väldigt svag. Helt enkelt, motorn har helt enkelt inte möjlighet att hålla bilen stilla i motlut eller medlut. Inte ens i ettan eller backen. Tvåan är ännu sämre. Har precis samma på min. Man får helt enkelt börja använda handbromsen. :D Fördelen ska vara låg bensin förbrukning. Motortypen kallas "lågfriktionsmotor".
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1192511
Bara för det är låg friktion ska väl inte kompet i motorn vara dåligt? Men ju mindre motorn är desto sämre motorbroms iaf i fart våran mondeo med 2.0 liter motorbromsar dåligt tycker ja
av III
#1192526
Det är inte kompressionen som håller bilen stilla på växeln, den läcker snabbt ut när motorn inte snurrar utan inbyggd tröghet i att komponenter rör sig och att kamaxlarna vill lyfta ventiler och dess fjädrar. Ju lättare man får allt detta att snurra ju sämre står bilen på växel.
av specos
#1193174
Momentum skrev:Den rullar bara bakåt?
Hrm, vet inte. Jag har nog bara hamnat i parkeringssituationer att det varit lite uppförsbacke...

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]